lördag 6 februari 2010

Klänning av en gardin!



När jag alldeles började att sy så köpte jag ALLT tyg på Röda Korset eller Loppis. Jag vågade helt enkelt inte sätta saxen i ett nytt (och ev dyrt) tyg. Många gardiner, stuvar och påslakan blev det köpta under sommaren. En blev denna klänning till L, men som nu lilla E har fått ärva.

Mönster; Lokrantz bok modell nattlinne/lucialinne
Tyg; Gardin från loppis
Den allra första mönsterboken jag köpte var "Barnkläder som du lätt kan sy själv" av Kerstin Lokrantz, den andra var "Nya Barnkläder" av Elsebeth Gynther, båda för en femma stycket på Kupan! Jag hade inte heller hittat en enda sy-blogg på nätet. Hade faktiskt inte datorn igång ens under hela juli och fram till skolstarten i mitten av augusti. Ägnade mig helt åt mitt nyfunna intresse på kvällarna :-) Långt senare efter att ha följt sy-bloggar ett tag så har jag insett att dessa två mönsterböcker var ju verkligen guld värda för en nybörjare som mig. Flera har inhandlats, men inga för en femma utan de har kostat många sköna slantar mera. Senaste köpen är Meedoms böcker 0-3 år,4-7 år och 8-11 år från Adlibris. JOO, det blev allihop, mina sex klimpar är ju mellan 1,5 och 13 år så....Är väldigt sugen på att sy till mina äldre barn också, men det är inte lätt, varken att hitta passande tyg och mönster+ att de är ganska kräsna förstås...De fyra äldsta är killar!

Inga kommentarer: