tisdag 10 maj 2011

Flera bänktrasor!

Det går inte att sluta! Sluta sticka trasor alltså :) Perfekta lilla stickprojektet att ta med sig eller att sitta med framför teven. Virka kanten runt dem däremot har en tendens att samla sig på hög. Men tog mig i kragen häromkvällen och fixade kant på några stycken. Den röda och den röd/lila är stickade i Novitas Bamboo, den helt lila i Drops Cotton Light. På flera bloggar har jag läst att det ska gå att göra trasor även i bomull, så jag måste naturligtvis testa..

Dessa två är stickade av Just Bamboo från Sirdar. Det garnet gör att trasan blir ganska hård när den är våt vilket oroade mig en aningens när jag blötlade dem (nya trasor ska läggas i kallt vatten över natten innan de används). Men faktiskt visade det sig att det var bara en fördel. Den blir ganska så "rivig" så den är perfekt städtrasa, allt lort ryker direkt utan nämnvärd gnuggning. Alla trasorna är stickade i dubbelt garn.
Måste också berätta om sambon. Han stod med en skeptisk blick och stirrade på trasan som hängde över kranen. "-Ska vi använda sånt där nu?"
"-Jajemen", svarade jag.
Redan efter en avtorkning av köksbordet var han omvänd. "-Den här var ju mycket bättre än vanliga trasor. Hihi :)
Bye bye wettex!
Hoppas att solen skiner lika mycket på er som den gör här på oss. Idag har min gamla Husqvarna Automatic blivit avdammad och använd. Den som jag har när jag sitter ute på verandan och syr, vilket jag alltså gör idag. Vem vill vara inomhus i det här härliga vädret?Posted by Picasa

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ser så somrigt ut med bänktrasorna i gräsmattan :-).

Mia sa...

Kul med färgglada trasor gillar den röd lilla kombon. Vi har under ett år använt små frottehanddukar som trasa då de gjorde det i Japan. När de var tunna och urtvättade klippte jag sönder gamla morgonrockar och handdukar istället. Men vill väldigt gärna prova på att sticka mig en egen skurtrasa då de som du säger är lite rivigare och kanske får bort smuts bättre.