tisdag 16 januari 2018

Ellas folklore-tunika


Det blev inte bara nytto-sömnad under helgen utan även lite ren nöjes-sömnad. Gjorde äntligen Ellas tunika som jag klippte till innan jul. Älskar det här tyget från Jny design. Har haft det i andra färger förrut, men detta i rött blev helt klart min favorit. Varför då jag bara köpte en fjuttig meter kan man undra. Måste ta hem mera för detta vill även jag ha något plagg av. Modellen är Hallonsmulas easy tunic igen.

När jag fotade tunikan var det en till som ville vara med på bild :)







Mobilen gjorde någon uppdatering och helt plötsligt dök det upp gamla foton från i somras på plagg som jag kom på att jag inte visat. Jag sydde något åt mig själv också. Detta är en "All-day-kjole" från Heillt spesiellt sy til liten og stor (Kristin Thorsnes). Rakt av från mönstret men utan ärmarna.


Tyckte den blev lite för rak och "nattlinne" över modellen så ändrade lite till nästa.



Ändrade ytterligare en del till den tredje som blev helt efter min figur :)

En klänning till Ella i det otroligt söta känguru-tyget från Jny. Mönstret är från en gammal Ottobre som jag gjort ganska många av till flickorna.

Två Easy tee (Hallonsmula) till Lowe


Easy tee och en egen hitte-på-kjol till Ella

2017 var året när jag äntligen hittade tillbaka till mina symaskiner igen. Först av ren längtan efter att vara kreativ igen, men det blev även som ren terapi under och efter vårat missfall i maj då jag inte gjorde något annat än att sitta vid maskinerna under 3 veckor och bara manglade plagg efter plagg under nålen för att slippa tänka. Och från att inte sytt alls på flera år så blev det en hel del gjort till slut under 2017.

Sytt;
Klänningar 10 
Tröjor 52
Linnen 4
Byxor 27
Kjolar 3
Nattlinnen 3
Underbyxor 44
Kalsonger 16
Väskor 3
Övrigt (tygkassar, neccessärer, bokmärken, fodral mm) 36

Stickat och virkat;
Tröjor 4
Mössor 6
Halsdukar 5
Muddar 7 par
Strumpor 4 par
Benvärmare 2 par
Övrigt 9

Nu är ett nytt spännande (sy-) år framför mig och jag har förhoppningen att det ska bli ännu mera när jag summerar 2018 om sisådär ett år :)

Idag är det blåsigt och riktigt kallt, var bara 15 grader inne när vi steg upp (gammalt hus med duktigt självdrag och en kraftig nordan har den effekten). Ozzy har redan konstaterat att han ville inte gå ut och leka idag för då skulle han kanske kunna blåsa bort och det skulle inte vara bra :D
 Nä, det är riktigt kura-inne-väder och förutom att elda i spisen och köra igång croc poten med en laddning kalops så kommer det bli en stund vid symaskinerna idag. Ozzy har bett mig om nya pyjamasar, så det är väl bara att göra det. Ska bara tina upp mina stelfrusna fingrar först med en kopp the.

Med hopp om ett fin, om än blåsig, tisdag!




Inga kommentarer: