tisdag 17 december 2019

Halvvantar Elsa




Har stickat mig ett par Elsa halvvantar med landskapsmönster ur boken Sticka svenska mönster (Maja Karlsson).


Använde mig av garner jag hade hemma som stämde överens med stickfastheten i mönstret så det blev Novita 7bröder i brunt, beige och rosa. I efterhand ångrade jag lite att jag inte tog det lilla röda jag hade istället för det rosa, att det hade framträtt bättre. Men å andra sidan tycker jag om kombinationen rosa och brunt.


Dessa var lite av en utmaning för min del. 😊 Jag har alltid undvikit stickor mindre än 3,5 men muddarna gjordes på strumpstickor 2,5, men den biten gick riktigt bra. Konstaterade direkt att jag inte kommer rädas stickor modell tandpetare framöver 😉 Tyckte t.o.m. att de där första varven, då strumpstickorna brukar fladdra runt som ett plockepinn på extacy, gick mycket lättare med så här tunna stickor. 
 Däremot att sticka med 3 färger, det behöver jag öva mera på. Alla dessa flotteringar på baksidan... 😓 Vissa trådar blev lite långa (slarv o lathet erkänner jag motvilligt då ) men eftersom vantarna är åt mig själv så vet jag med mig att ta på dem varsamt så jag inte fastnar på vägen ut 🤣
Klappar dock mig själv på axeln för att jag gav mig på dem och jag känner redan att dessa kommer jag använda mycket. På heder o samvete lovar jag bättra mig på flotteringarna till nästa flerfärgsstickning 👍😁


Julbakandet är igång. 👌  Bakade laddning två av lussebullarna idag, ingefärskakorna ligger i frysen och bunkar med pepparkaksdegar står i kylen (med dem obligatoriska små hålen av att någon varit där och tallat, vem det nu månde vara.... 🙄 ).
Nästan alla julklapparna är inhandlade, julstressen har funnit sin plats, men julstämningen har jag inte hittat ännu. Men det är som det är med den saken i år. Jul lär det bli iallafall. Kommer kanske på julafton när jag får hem alla mina ungar.




Gunatt!

😘😘





💫



🐜-skrälle

Sov gott!
😉

Inga kommentarer: