söndag 10 juni 2012

Pippi på fåglar och nytt tillskott i "parken"


Nu går det verkligen mot sommar på riktigt. Sista veckan av skola för mina fyra skolbarn, vilket innebär att vi på fredag ska på skolavslutning. Det har blivit lite av en tradition att flickorna då ska ha något nytt att sätta på sig på brödernas examen. Även om traditionen även har bjudit att jag suttit kvällen innan och lagt de sista sömmarna på plaggen också, någon gång efter att alla gossarnas skjortor blivit strukna. I år bröt jag iaf den traditionen och såg till att bli klar i god tid innan fredag =)

Storasyster L valde uggle-tyget från Jysk som jag bara blev helt kär i direkt, men samtidigt är det lite "svårt", det blir lätt för mycket av de goda ugglorna. Valde att bryta av det rosa ärmar av en bit lakansväv.


Lillasyster ville egentligen också ha ugglor, men klä dem lika vill jag inte, hon kommer få något annat med ugglor framöver. Så då valde hon ett annat "fågel-tyg" från Jysk. Båda har fått ljusblåa band från SoS.

Har haft en rejäl genomgång av tösernas garderober och kunde konstatera att L är i stort behov av...i princip allt! Fin- och vardagsklänningar, kortbyxor, tröjor, underkläder... Hon har vuxit rejält på kort tid trots att jag tycker det verkar som att den ungen lever på luft.
Lillsyrran däremot har knök-fullt i skåp och lådor, men det hindrar inte henne från att slänga in en hel massa önskemål om kläder när hon är med och kollar runt bland mammas tyger. Inte fyllda fyra ännu, men vi har redan mornar när det inte finns någonting att sätta på sig...jojo, det blir nog ett riktigt fruntimmer av henne i framtiden ;)



Bild lånad av Skövde Symaskiner
Hoppas att eran helg varit riktigt bra! Min har varit bra, meeen blev väl inte riktigt som planerad. I fredags hämtade jag ut ett paket som innehöll ovan DRÖM!!! Och planen var att jag skulle få sitta och pilla på och lära känna den heeela helgen, men det blir sällan som man har tänkt sig. Har iaf fått i ordningställt plats för den bredvid mina andra två trotjänare sent igår kväll. Och öppnat kartongen och känt den ljuvliga doften av ny maskin. Så typiskt när man efter så otroligt mycket övervägande, funderande och argumenterande för/emot som till slut resulterade i att jag tryckte på Köp-knappen och sen en supersnabb leverans från Skövde, så har man inte tid :/  Eller, vem vet, det kanske blir en sen natt inatt.... ;) Tralalalalalalalalalaaaaaa :)

Ha en härlig kväll!


2 kommentarer:

Emilia sa...

Fina klänningar! Kul med maskinen - jag blev också förvånad över deras snabba leverans och hade inte heller tid för min nya leksak när den kom ;)

Heimlaga sa...

Fina klänningar båda två,men jag gillar nog lillasysters ännu bättre! Helt rätt att bryta ugglorna med enfärgat!
Lycka till med maskinen! Snart är jag nog den enda i sybloggsvärden som inte har en coverpro... Jag har täcksöm på min overlock, men det är så krångligt att bygga om till den att jag aldrig använder mig av täcksömmen. En separat covermaskin har jag inte plats för, annars skulle det förmoddligen stå en sådan här också.