fredag 29 april 2011

Stickade bänktrasor

Fick ett infall att jag skulle göra egna bänktrasor (eller disktrasor heter det väl egentligen, men jag tycker det låter så mycket nice-are med bänktrasa) och letade runt på nätet efter vilket tips. Hittade många bloggare som gjort egna och material-valet varierar likväl som stickat/virkat och vilket mönster man använt. Jag fastnade iallafall för denna metod som http://syserine.blogspot.com/ har gjort; vartannat varv räta maskor, vartannat varv 1 r 1 a. Ser ut precis som de trasor jag minns min mormor hade. Det är även från Syserine jag fick ordet bänktrasor
Dessa två är gjorda av bambu garn, den röda är Novita Bambu vallmo och den blå är av Sirdar Just Bamboo. Har haft dubbelt garn på båda. Just bambu var det många som rekommenderade men även lingarn och bomull ska tydligen funka bra.

På flera bloggar läste jag "Jag kan bara inte sluta sticka trasor". Hmm, varför inte? tänkte jag. Nu vet jag! För att det är så himla kul. Och lätt. Och dem går fort att göra. Och för att de är så mycket roligare att använda än slibbiga wettex-trasor. Och finare än dito. Och så torkar jag diskbänken med rent samvete också eller vad man ska säga.
Jag virkade två varv fasta maskor runt kanten för stabilitet. Och är det något som är en nackdel så är det väl den virkade kanten. Jag har stickat 6 trasor, men sen blir de liggande en stund i väntan på sin virkade kant...hm.

6 kommentarer:

Jenny sa...

De är verkligen fina. Det kanske skulle vara ett bra lära-sig-att-sticka-och-virka-projekt? Det skulle inte bli så fint som det du gjort, men trevligare än våra utslitna lintrasor ... wettex förvann ur vårt liv för ett par år sedan.

Berätta gärna hur de funkar efter ett par tvättar. Jag försökte sticka ett inlägg en gång men det repade upp sig i tvätten. Vilket säkert beror på att jag är usel på att sticka ... man kanske ska lägga dem i en tvättpåse i alla fall?

Heimlaga sa...

Jag har ännu inte börjat sticka disktrasor. Det kanske vore ett bra sommaralternativ till yllesockor, när det behövs en liten och enkel sticksöm.Men om det är som du skriver,omöjligt att sluta, så är det kanske bäst att inte börja...
Tjusiga ser dom ut mot den grå bänken!

Maria sa...

Så fina! Smart att använda bambugarn, det ska väl inte lukta då...

Syserine sa...

Vad kul! När jag inte vill virka kant, jag har periodvis höger med ska-ha-virkat-kant-projekt : ) stickar jag bara resår 1r/1a och masker av och sedan är det klart!

Emilia sa...

Fina och vad smart med bambugarn!

Glad Valborg!

hönapöna sa...

vad fina...! Mycket trevligare att ha på bänken än de där vanliga!