lördag 16 april 2011

Nya vänner i barnkammaren


En kväll fick jag idén att jag skulle göra egna dockor till döttrarna. Tanken har växt fram från den trötthet jag känner inför "slit-och-släng-samhället". När jag var barn höll leksakerna mycket längre. Jag har de mesta av mina sparade. Idag när man köper leksaker till barnen är man glad om de håller över årsdagen/julafton. Varför är det så? Jo, för att vi ska köpa och köpa hela tiden.

En annan aspekt att tänka på är alla gifter som finns i dagens leksaker. Att vi omger dem med plast plast och åter plast. Såg på Stefan Jarls dokumentär Underkastelsen igen häromkvällen. Blir lika berörd den här gången som förra. Alla kemikaler vi får i oss...Allt kan man inte påverka, men mycket kan man påverka. Barnens leksaker är en sak som man kan göra något åt.


För att återgå till dockorna; mönstret till själva dockorna hittade jag i en gammal bok som varit min mammas "Sy lapptäcken, applikationer, mjuka djur". Hittade ingen författare på den, men den är från 80-talet nångång, min mamma sydde flera djur till mig från den.

Restgarner till håret och tröjorna, tygstuvar till kläderna. De är stoppade på tygremsor från "slamskassen" den som jag samlar allt tygspill och remsorna från overlocken i. Det kunde riktigt ha fallit under mars-utmaningen använd-det-du-har, fast jag blev inte klar förrän i april förstås ;) Omtyckta blev dem iallafall!

Posted by Picasa

3 kommentarer:

Heimlaga sa...

Så fina! Jag sydde en trasdocka till äldsta dottern också en gång i världen. Men ingen av mina barn har lekt med dockor, så det var föga meningsfullt...

Mojebarn sa...

Vilka sötnosar. Och jag blev lite extra impad av fyllningen. Jag har aldrig tänkt på att spara slamsorna....
Men jag håller med dig om leksaker, det är ruggigt när man tänker på det. Både kemikalierna och det faktum att de ökar på sopberget.

Anonym sa...

Så sant så sant. Köpa köpa köpa. Och glöm inte bort de fruktansvärda arbetsförhållandena för de stackare som tillverkar våra leksaker också, i Kina bland annat. Jag har länge tänkt att jag skulle börja sy ex. dockkläder för att ge bort i present när barnen ska på kalas. Nu ska jag banne mig göra det! Jättefina dockor!