lördag 14 maj 2011

Sy-skrin med många minnen

Förra helgen var min mormor på besök. Med sig till mig hade hon ett gammalt sy-skrin. Inte vilket skrin som helst utan ett som hon själv haft under många år som jag suttit och plockat med massor av gånger när jag var liten. Mormor har i sin tur fått det efter sin mamma som fått det från sin moster. Min gammelmormors moster! Det har några år på nacken med andra ord.
De olika generationer som haft skrinet under åren har lämnat efter sig olika saker i skrinet. När jag öppnade det låg där överst en liten börs som jag vävde som 5-åring på min egna lilla vävstol (den står förresten här hemma och väntar på att bli använd igen). Börsen hade jag gett mormor i julklapp. Leksaksklockan var min mammas när hon var liten.Kortlekar som jag brukade spela med min mormor och en liten broschyr från en sindy-docka hade mormor sparat också.
Mormor hade även lagt ner ett gäng pannlappar till mig eftersom hon vet att jag är smått tokig i sådana :)
Från ursprungsägaren Ella Hägvall fanns ännu kvar ett kuvert innehållande ett mönster på damförkläde strlk 44. Dockstrumpan har mormor stickat till min mammas någon docka.
Och i märkningsboken stod det Annie Nygren skrivet med gammelmormors prydliga handstil.
Nu är det jag som står på tur att fylla på minnen för barnen och sedan ska den vidare till min Ella, som fått sitt namn efter den "moster Ella" som ägde skrinet från början.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Vilka fina gamla saker!

Emilia sa...

Vilka skatter!

Mojebarn sa...

Åh vad kul med en riktig släktklenod med så många minnen. Det är så jag känner mig lite nostalgist själv och tänker på min lilla farmors glasknappar som jag lekte med när jag var liten.

Jenny sa...

Men vad häftigt! Vilken lycka! Sån där låda måste vi se till att ha själva till våra barnbarn, eller hur (även om de flesta av oss inte kan få fram lådor med såna anor som din).

Heimlaga sa...

Så mycket liv och minnen i en liten ask!
Fint!

Anonym sa...

Vilken underbar historia.