torsdag 14 april 2011

Söndagsutflykt på Trampen

När våren har kommit på allvar vill vi ut och cykla! Min gamla cykel (ärvd efter mamma årsmodell -54) har i år fått stå tillbaka för ett nyförvärv; en lådcykel modell Trampen Glader :)
Större delen av lördagen gick åt till att skruva ihop den. Det tog sin lilla tid eftersom den kom helt omonterad. Fast samtidigt var så gott som hela familjen engagerad i skruvandet, bara två av grabbarna som inte var hemma stod utanför monterandet. En riktigt härlig familje-lördag med fika ute i solskenet. Sambon murrade visserligen ganska ordentligt både en och två gånger över alla skruvar, men ändå var han den första att kasta sig upp på cykeln och trampa iväg så fort vi var klara ;)
På söndagen var det dags för en mer riktig premiärtur och trots ett hiskeligt blåsande bar det av till ett änge i grannsocknen.

En av grabbarna hängde med också.

Efter lite fika blev det promenad och bus. Änget var inte fagat ännu, alla höstlöven låg kvar och rasslade kul under stövlarna tyckte töserna.

Blåsippan stod uti backen såklart!

Töserna gillade att åka i lådcykeln precis så mycket som jag trodde, så nu tjatas det varje dag om att vi ska ut och cykla. Perfekt, tycker jag. Jag får ut och motionera utan att det tar tid ifrån barnen, de får frisk luft och vi kan göra en massa roliga utflykter längre hemifrån utan att använda bilen.

1 kommentar:

Heimlaga sa...

Den varianten på cykel har jag aldrig sett förr! Här fraktar folk ungarna i kärra efter cykeln. Vi hade en som aldrig kom till användning dock...