måndag 22 februari 2010

Rosa flanell + klänning till mig själv






Fortfarande sjukstuga här hemma, men trots det har symaskinen gått varm. Flickorna har delat med sig av förkylningen till mig också, men än så länge är jag på benen, peppar peppar. Jag har ju sett hur trötta och eländiga flickorna har varit (och sonen som var den som kom hem med bacillusken). E har mest sovit hela tiden, medans L har legat i soffan framför bolibompa eller suttit i knäet hos mig vid symaskinen. Pyjamasen till henne var hon väldans engagerad i från början till slut, men när det skulle fotas gav hon upp och slocknande innan jag fått på henne den...
Har testat lite "finesser" som jag har till symaskinerna så det har varit ett roligt pyssel. Dels var det rynkfoten både till overlocken men även till Innov-isen, den till overlocken kommer jag att fortsätta att leka mycket med i fortsättningen för den var riktigt rolig ;-) Men sen var det även bandkantningsfoten till Innov-isen som var riktigt rolig när man väl kommit på hur det skulle vara. Blev ju sååå snyggt! Klänningen till mig själv är en enkel modell utan krusiduller och svårigheter, men redan en favorit. Gjorde ett försök att fota den på, men jag har inte riktigt tillräckligt långa armar för det... så ni får föreställa er själva hur det ska se ut. Har ett brett brunt bälte till den och jag vart väldigt nöjd med plagget.

Klänning-mönster är ett gammalt från en Allers- tidning nr 26 från 1995, hittat i mammas gömmor.
Ullblandat bomullstyg från Shop Handarbete.
Pyjamasbyxor (till L) är Meedoms byxmönster form 2 som jag gjort korta med resår i benslut för att de ska bli lite "puffiga"
Nattskjorta (till L) och klänningen (till E) är gjorda efter mönster Nattlinne i Lokrantz bok "Barnkläder du lätt syr själv" men skjortan är kortad och klänningen fick en volang så att jag fick "leka" med rynkfoten.
Tyget från Shop Handarbete, mudd från Tradera

Nu ska jag göra eld så det är varmt när resten av familjen vaknar. Och hänga tvätten, få se om jag finner botten på tvättkorgen idag...eller inte...

Inga kommentarer: