onsdag 24 mars 2021

Virkad klänning


 
Kunde inte hålla mig borta ifrån att sätta igång med virkningen igen för ett tag sedan. Det började med att det kom igång en insamling i en av "välgörenhets-handarbets-grupperna" som jag är med i på Facebook. Till just denna skulle det göras bland annat klänningar så jag började leta efter lämpliga mönster, men sedan slutade det ändå med att jag bestämde mig för att prova att göra efter mönstret till Jollyjacket. Så den här är i oket precis densamma som en jolly, bara att öppningen är vänd bakåt. Efter att jag virkat ihop för ärmarna fortsatte jag att virka runt runt istället för fram och tillbaka samtidigt som jag ökade antalet maskor. Den här första blev med andra ord som ett test och just den här ska inte åka med  till den specifika insamlingen för den är gjord av ett akrylgarn (Holly från Rusta) och det ska vara i bomullsgarn till insamlingen. Så den här får ligga till sig till något annat, det dyker upp nya insamlingar precis hela tiden 😊 Men nu är det flera på G i bomullsgarn 👍
Genom den insamlingen hittade jag dessutom en superbra video på Youtube som visar hur man gör detta ok i flera olika storlekar (fungerar till Jollyjacket men även väldigt många andra typer av klänningar eller rompers. Här är länken till den 😊





Skulle ha en riktigt skön ledig dag idag var tanken, men så nåddes vi i morse av budet att en vän till oss förlorat sin kamp mot cancern, endast 49 år ung. 😢 En kille som jag har känt sedan skolan och som dessutom var min första tonårskärlek. Under alla år har han alltid funnits i mitt liv om än lite i bakgrunden. På senare år blev han dessutom sambons ständige vapendragare på jobbet (och nära vän) tills han blev sjuk strax före jul. Så det har varit en riktig tung dag idag. Vi hoppades in i det sista att han skulle klara det ✨


Var rädd om er!
😘




Himlen är oskyldigt blå
Som ögon när barnen är små
Att regndroppar faller som tårarna gör
Det rår inte stjärnorna för
💫

Inga kommentarer: