fredag 26 mars 2010

Ellas vagn





Familjen har verkligen varit körd i botten, sjuka och eländiga så det förslår. Undrar om det är förkylningen from hell som flyttat in permanent här. Är bara såååå trött på öroninflammationer, bihålsinflammationer, hostiga nätter, snörvlande näsor, feberyriga barn och vuxna nerbäddade på soffan. Har blivit en del sytt trots allt, men inte fotat än, så därför bloggar jag om Ellas vagn istället som jag hade färdigt i höstas redan (men då hade jag ingen blogg :) )

Har länge velat haft en gammal vagn, men av olika anledningar har det inte blivit så. När jag då bestämmer mig för att ha min gamla Brio från -76 som stått i pappas källare sen jag slutade åka i den, ja, då hade pappsen kört den på tippen månaden innan!!!! Min alldeles underbara vagn i ärtgrön manchester och röd galonsits :( snyft...

Var bara att leta reda på något annat då. Och jag hade tur att få tag i en gammal Brio för 200 spänn från en tjej som säljer/köper gamla vagnar. Chassit från början av 80-talet trodde hon, sittdelen ngt nyare men såg ut som den varit med om ett världskrig, minst! Letade inspiration på nätet, ville från början ha ärtgrön som min gamla, men insåg efter mycket letande att ärtgrön manchester INTE är inne o hippt på nå vis för det var stört omöjligt att få tag i. Hittade bilder på en vagn som Rättvisa Barn hade klätt om och blev KÄR :-) Nu gjorde jag ändå inte exakt som hennes, den var roströd bredspårig manchester men min blev klarröd mellanspårig och hennes foder var brunt med hjärtan, mitt blev blommigt. Den blev så "jag"!

Ska inte påstå att det var enkelt att klä om en vagn, MEN det var faktiskt inte alls så svårt som jag först trodde. Både E och mamma är väääldigt nöjda och faktiskt liiite malliga. Ingen har en likadan vagn som vi ;)
Gjorde även en fodrad fotsack, det blommiga tyget återkommer invändigt på den. En extra sittdyna blev det också för komforten. Regnskydd sydde jag också, väskan till skyddet gjordes i vaxduk med samma blommönster.

Till vagnen ville jag definitivt inte ha en nätkasse från babyproffsen men någon typ av väska behövs ju alltid så det fick bli en "pälsad" variant. Gjord av en barnkappa genom att jag klippte av nederdelen på den, satte vaxduk i öppningen framtill och remsor som var kvar av fodertyget fick fungera som bandkantning och band att knyta fast den med. Gjorde en axelrem också så att den fungerar även som vanlig väska.

Röd manchester från Tyglagret Visby, regnklädestyg, fodervadd, blommigt bomullsstyg och vaxduk från Stoff och Stil
Mönster; använde den gamla sunkiga klädseln som mall.

Inga kommentarer: