lördag 13 mars 2010

Burkar med speciella minnen







En pryl eller en doft kan väcka gamla barndomsminnen till liv. För ett par dagar sedan var jag inne på jagblommar.blogspot.com. Hon har så otroligt många fina o roliga burkar ( f.ö en blogg att bli glad o upp-piggad av)och jag blev genast sugen på att dela med mig av några av mina burkar som jag har. Har långt ifrån många, men jag är ett freak när det gäller gamla plåtburkar och skulle gärna ha många många flera framme om det inte var för våran begränsade bostadsyta.
Burken från Qualitystreet är verkligen en som jag förknippar med min barndom. Min mamma hade en sådan i matkällaren som till varje jul fylldes med rullade pistagebollar med strössel på. Mormor hade en som hon alltid hade småkakor i. Och en fick jag till knappar, redan som barn. Jag älskade att leka med knappar, de var pengar eller ibland mat till dockor eller My Little Ponys. Knapparna har jag ännu kvar i min alldeles egna burk. Kan knappar dofta? Jo, när man öppnar locket luktar det precis som jag minns det när jag var liten.
Mamma hade kläd-affär ihop med sin moster fram till 1977. Innan den blev en ren klädaffär hade de även sybehör. Från den tiden (60tal?)är tryckknappsburken som jag till min stora glädje hittade på mormors loft i somras. Lådorna är lite tröga men den har fått ett liv igen på mitt sybord. Självklart förvarar jag tryckknappar i den!
Min farmor hade sina tryckknappar i medicinburkar och från henne kommer numera mina förvaringsburkar till barnknappar och säkerhetsnålar.
En stor burk på tassar står även den på mitt sybord med diverse pryttlar i. Också en burk som jag fått av min mormor som barn. Då förvarade jag klippdockor i den. En annan liten burk skymtar också som min mormor hade i sy-kommoden. Minns inte vad hon hade i den, bara att den stod där och att jag så småningom fick även den. Numera rymmer den säkerhetsnålar.
Mina the-burkar är köpta på loppis, likaså den stora gröna burken. Men de väcker likväl barndomsminnen till liv eftersom mamma o mormor hade likadana sådana.

1 kommentar:

Maria sa...

Mmmm...burkhärligheter!!