onsdag 1 september 2010

Purple rain



Ena dottern älskar lila! Helst ska allt vara lila, men jag har trots det inte sytt så mycket i lila åt henne. Så nu tyckte jag att det var dags att hon fick sin vilja igenom. Ett stycke lila fleece-frotté köptes från Shop Handarbete i våras och nu hade det legat till sig tillräckligt länge för att sätta saxen i det. Lagom tjockt för en jacka till kyliga dagar och tillräckligt stor för att den ska passa även i vår.




Och hon blev nöjd med vad mamma åstadkommit denna gången.



Faktiskt blev hon lite otåligt nu på slutet och tjatade på mig att den skulle bli klar. Sömnaden av den har gått väldigt långsamt. Inte för att det varit något svårt med den, tvärtom var det en enkel modell att sy. Snarare har inspirationen att sy gått på lite halvfart ett tag nu, men det känns som att det börjar komma tillbaka igen nu.

Mönstret är från Stoff och Stil, men jag ändrade litegrand. Det skulle ha varit ofållade kanter, endast overlockade runt hals, på neder- och framkanterna, men jag fållade det med tvillingnål och satt snedslå runt halsen i samma tyg som fickorna. Ärmarna var liiite långa, men eftersom jag vill att den skall passa även i vår så ville jag inte korta av dem. Det fick bli en bred resår i ärmsluten så att dem håller sig uppe istället. Modellen fanns i lång och en kort modell och jag körde en nånstans mittemellan.




Självklart skulle det vara en matchande mössa till den. Stickad i "Helen" från Novita och så gav jag mig på att virka en blomma. Mina virk-kunskaper är inte mycke alls, men jag har gett mig den på att jag ska lära mig! Så nu kan jag inte bara lm och fm utan även halvstolpe och stolpe efter att ha beställt hem både virk- och stickskolan från Adlibris =)




4 kommentarer:

HomeRiver sa...

Vilken fin fleece"tröja". Lite elegant samtidigt liksom! Gillar också det avvikande tyget :)

Jenny sa...

Vad fin! Den ser jättemysig ut. Och mössan är hur fin som helst *vill också kunna sticka*.
:-)

UnePune sa...

Nydelig sett på nydelig jente =D God helg!

Vecka - Vecka sa...

Vad mysig den var!