lördag 4 december 2010

Trolltider

Yngsta sonens klass ska spela en trollmusikal i nästa vecka. Alltså fick mamma fantisera ihop trollkläder. Inte det helt lättaste kändes det som eftersom säckväv hade jag en minimal bit av och jag skulle absolut köra "man-tager-vad-man-haver!. Googlade på bilder på troll och fann antingen söta penntroll från barndomen eller groteska monster med typ ingenting på sig! Till slut hittade jag iallafall några bilder på tavlor med trollmotiv med riktigt söta (!?) trollungar och från den fick jag ideén till den här jackan.
Mönster efter Meedom form 2 strlk 10 år. Materialet är en yllefilt som jag köpt på Kupan i en bra-och-ha-iver. Lappar från lapplådan som åkte i tvättmaskin för en extra fransig look och tre olika knappar fastsydda med totalt omatchad tråd. =)Kantan på filten blev fåll nertill på ärmarna och i min iver fållade jag nertill också. Kom på det sen att troll ska kanske inte ha så "städade" kläder, men men ;) Byxor med tillhörande svans finns naturligtvis men de har redan åkt till skolan. Blir förhoppningsvis en live-bild på troll-ungen under nästa vecka, bara mams kommer ihåg att ta med kameran.
Efter att ha trollat till det vid symaskinen trollade jag fram en top till åt stor-skruttan i ett av hennes favorittyger. Pippifåglar i långa rader från SoS, mönster från Allt om Handarbete.
Har en son som fyller 13 år idag, men vi firade honom redan förra helgen eftersom han är hos sin pappa idag. Känns väldigt märkligt att inte ha honom hemma på hans riktiga årsdag, har nog aldrig hänt förrut. Istället för trettonårskalas blev det en alldeles vanlig lördag. Men imorgon blir det tårta när han kommer hem igen =)
Trevlig Helg!Posted by Picasa

2 kommentarer:

Heimlaga sa...

Vilken tur för skolan att det finns kreativa mammor!

Syserine sa...

Vad kul att sy kläder till spel själv! Och jo, du behöver tveklöst en Coverpro : ) Spara, det är hur roligt som helst!