torsdag 30 december 2010

Julklapp 3 - första paret ut!

Min käre sambo älskar riktiga hemstickade strumpor, så det har blivit en tradition att jag ger honom ett par i julklapp. Tidigare år har jag alltid köpt dem på Kupan, det är flera damer som jobbar där som stickar massor av strumpor o vantar till försäljning lagom till jul. I flera år har sambon tjatat på mig att jag skulle ta och lära mig att sticka strumpor, men varje försök har slutat med ett virr-varr av stickor som jag inte fått någon ordning på. 4 strumpstickor har gått bra, men inte 5 av någon anledning. Tills nu! Jag gav mig bara den på att NU ska det lyckas, så när sambon var på julbord med jobbet och smnåttingarna lagt sig tog jag fram min allra envisaste sida och slog mig ner i soffan med stickor och garn. Och strumpor blev det, men på tok för stora...suck! Börja om igen med mindre stickor, ännu för stora, sucka igen. Tredje gången tog jag än mindre stickor och la upp damstorlek och Vips blev det rätt! Ja, han har inte så stora fötter mannen min ;) Har förstått att många som ska sticka strumpor fastnar på ihoptagningen av hälen, men det var alltså mitt minsta bekymmer. Hittade en riktigt bra beskrivning hälar i "Vantar, mössor, sockor o sjalar" av Anita Gunnars som har stått och samlat damm i min bokhylla sen 2001. Det var väl ungefär då jag fick för mig för första gången att jag skulle lära mig strumpstickning... "Inte med skicklighet men med mycken kärlek" skrev jag på paketet. De är inte perfekta, men övning ger färdighet och för att vara mitt första par strumpor är jag väldigt nöjd! Stickade i Sport från Falks garn.
Just nu har jag flera stickprojekt på gång (kan aldrig hålla mig till att hålla på med en sak i taget...) men det senaste färdiga är de här vantarna till stor-skruttan (strlk 4år) i garnet Twins från Idéna. Har inte använt något särskilt mönster utan tagit lite här och där och på en höft.
Härmed önskar jag alla ett
GOTT NYTT ÅR!!!
På återseénde 2011Posted by Picasa

Inga kommentarer: