söndag 18 september 2011

Söndags-pyssel

Lördagen bjöd på en helt fantastisk sol och värme och stora delar av dagen tillbringades förstås utomhus. Hade planerat att göra detsamma även idag, men vädret är som bekant nyckfullt. Istället fick det bli lite pyssel inne i stugvärmen medan gråa moln o kalla nordan drog förbi.
Det finns vissa saker som jag är sådär extra svag för. Bl.a doften av nybakat (vem är inte svag för det!) doften av såpa (mmm) men även den speciella doften när man öppnar ett linneskåp. Lavendel! Det är något som sitter i från barndomen, mamma hade alltid små lavendel-påsar liggande lite varstans i skåp o lådor.
Under sommaren har vi tagit tag i våra förvaringsproblem och diverse klädskåp, linneskåp, kistor o byråer har dragits hem från loppisar, prylbodar och mormors hem. Samtidigt har allt vad Ikea o Jysk åkt samma väg ut! Har lovat mig själv att ingen möbel yngre än mig själv kommer in över denna tröskel igen, bortsett från en soffa....
I allafall så räckte inte mina tidigare förvärvade lavendel-påsar till för att sprida väldoft i alla skrymslen, så idag pysslade jag till några nya.

Enkla små påsar av ett par av morfars gamla näsdukar och ett fint band så är det klart!

Lavendel sägs även driva o-önskad ohyra på flykt så en påse får skydda mina strump-garner.
Posted by Picasa

1 kommentar:

Emilia sa...

Gillar också lukten av såpa och lavendel ;)
Och vilken lyx med egen plommonsylt - mums ;)