fredag 30 september 2011

Ärmlöst och nostalgiiiiii

Bland alla mina sjuttioelva påbörjade stick-projekt lyckades jag till slut få något fääärdigt! En sådan skön känsla det är att få undan något från ufo-samlingen ( i det här fallet stick-korgen) och in i flickornas garderob. Den här påbörjades någon gång under den något kaos-artade sommaren och tanken var att jag ville ha ett plagg till L som var lite lagom värmande kyliga höstdagar under jackan. Hittade inget bra mönster just då så jag utgick från ett tröj-mönster som jag stickat tidigare och struntade bara i ärmarna. Istället för att sticka på en krage (som på mönstret) så virkade jag en liten halskant. Runt ärmhålen virkade jag ett varv fasta maskor för att få det lite stadigare där. Stickad i Novitas Marine (60%bomull, 40% akryl) som är ett riktigt mjukt o skönt garn, men det blir då samtidigt lite "fladdrigt" o löst.

Sen bara måste jag visa er vad jag hittade under rensningen av mormors hus i somras. Från den gamla kläd- och sybehörsaffären som mormor, hennes syster och min mamma drev en gång i tiden fanns det en hel del kvar. Den här fina "montern" som stod framme på disken hittade jag på stall-loftet i ett oigenkänligt skick! Men träolja och trasa kan göra underverk. Nu står den bredvid symaskinen och bara är fin! Allt innehåll var sådant jag hittade i kartonger på ett annat loft... :)

Även de här som innehållit sy-tråd från Elysee och Mölnlycke följde med mig hem. Några rullar tråd finns de kvar i dem fast jag har fyllt dem med knappar, färg-och storlekssorterade! Gamla plåtburkar fick jag också med mig ett helt gäng. Den höga hade gammel-mormor alltid pepparkakor i. Hattasken är ett loppisfynd. Solen har sonen S gjort på lekis. Den lilla psalmboken var min gammelmormors systers som hon fick på konfirmationen och på framsidan står det Ella, som ju min minsting heter. Det är så härligt att sitta i sy-rummet omgiven av alla gamla fina saker som har följt några generationer nu.

Knappar kan man väl aldrig ha för många av ;)
Vilket härligt höst-väder vi haft de senaste veckan! Solsken och många plusgrader. Jag och töserna har hållit till utomhus så mycket som möjligt, det gäller att passa på!
Med hopp om en härlig ( o solig) fredag!Posted by Picasa

1 kommentar:

Magnus Holmström sa...

Hej!

Hittade du något garn som heter Chadwick 477? Om du gjorde det skulle du kunna tänka dig att sälja det isf?

Mvh Magnus
magnus@flugbindning.com