måndag 3 oktober 2011

Rosa Oktober - Femtimmars-kofta

Och så äntligen har även jag gjort en femtimmars-kofta! När husmorsskolan-Maja hade stickat en sådan förra vintern fastnade jag direkt för modellen. Den stickas uppifrån och ner i ett svep vilket innebär att man slipper undan monteringen (vilket ju brukar vara det tristaste av allt...). Virkade ihop ärmarna direkt när de var stickade så det enda som återstod när den var klar var några trådar att fästa. Den här är stickad till L så storleken är ca 4-5år. Beskrivningen finns i Anna Braws bok Värma en liten, men även på bloggen Kyrkkaffe . Där finns även "treochenhalvtimmesvästen" som blir nästa projekt här inom kort :)
Koftan är stickad med Novitas Fiesta med stickor 10. Posted by Picasa

3 kommentarer:

Heimlaga sa...

Din rosa kofta var snabbare än min! Men tog det verkligen bara 5 timmar?? Låter jätteskönt att slippa montering!

Lowella sa...

Nja, det har ju och göra med hur flink med stickorna man är. Du skulle helt klart klara det på 5! :) För mig tog det någon timme till. Men det var riktigt snabb o roligt att göra!

Unknown sa...

Ser skön och härlig ut! Snyggt melerad. Också jag har har blivit stickbiten igen ;-).