onsdag 19 oktober 2011

Rutigt, randigt o något förvirrat

En kväll i förra veckan fick jag ett infall att göra något åt mig själv. Jag använder väl allra oftast jeans men framför allt på hösten och vinter går jag ofta i kjol. Tycker ofta att det blir varmare om benen eftersom det blir två lager (kjolen+strumpbyxor) istället för bara ett. Desto lättare att få på sig ett par höga stövlar också utan knöliga jeans-ben ;)
Hade ett bit hundtands-mönstrad ylletyg i gömmorna, naturligtvis fyndat på Kupan för en selma. Storleken på den fick vara avgörande för längden och den blev i mitt tycke alldeles lagom. Går precis över knäna. Använde mao inget mönster utan den är gjord "på en höft".

Eftersom mina tyger ligger färg-sorterade så råkade mitt öga se en bit svart som skulle vara passande till leggings och så fick det bli. Det är inte fullt så skrynkliga som det ser ut, det var bara väääldigt blåsigt när jag fotade... Mönstret är från SoS nr 20013. Kul att få bryta av med lite ego-sömnad ibland!

För egentligen är det fyra-åringen som är i ett skriande behov av ny garderob. Hon har växt som ett ogräs i sommar! Först ut blev det en tröja och två par leggings. Tyget är köpt från Shop Handarbete för länge sedan. Lite av Björnligan-varning, så jag tror inte att hon ska använda tröja och byxan samtidigt. Jag kör lite tyg-rensning just nu, så jag tyckte att det var lika bra att använda upp hela biten. Tröjmönstret från SoS nr 63013, ett väldigt användbart bas-mönster! Byxorna är Meedoms form 0.

Här hemma har det varit lite sjukstuga igen, en förkylning som är inne på andra varvet bland barnen. Har klarat mig ok själv, fast jag lyckas alltid få en feber-släng och/eller sprängande skallvärk på kvällarna. Tyckte ändå att jag kände mig riktigt pigg i morse och drog iväg till byn för att hämta ett bok-paket på posten. Var lika bra att tanka bilen också tänkte jag, men det funkade inte riktigt...fick ett smärre utbrott på pumpen innan jag såg varför kortet inte godkändes...man kan inte tanka med bibblans lånekort! Väl hemma igen satt jag igång med brödbak, lyckades tippa kanel i degen istället för brödkryddor! Efter det tog jag välling-pulver i kaffebryggaren...Tja, frallorna blev, om än annorlunda, goda ändå, men "kaffet" ska vi inte tala om! Nu är det jag som bäddar ner mig i soffan med de där nya böckerna och hoppas att allt flyter på bättre imorgon!Posted by Picasa

2 kommentarer:

Heimlaga sa...

Ler igenkännande... Vi har också kaffe och vällingpulver i samma skåp, och jag har varit nära många gånger! Ibland mår man bäst under täcket!

Åsa Tidqvist sa...

vad mkt du sytt! skulle också vilja sy till mig själv, men...hittar för lite tid till det!