torsdag 28 oktober 2010

Omlottis a la Gynther




Bland de bästa beröm man kan få som hobby-sömmerska är väl när dottern ivrigt sliter plagget ur nävarna på mamma så fort det är klart. Hann inte ens få klippa de sista trådarna. Än mindre stryka den... Men vad gjorde det när jag såg vad glad hon blev när den satt på. Allra helst som lill-skrutta har varit allt annat än glad de senaste dagarna eftersom hon är genom förkyld med allt vad det innebär av sömnbrist och ont i kroppen.


För egen del kändes det lite kul att äntligen få ordning på en omlott-klänning. Mitt allra första försök blev pannkaka eftersom jag då inte hade fått riktigt klart för mig hur Gynther tänkte med alla grundformar. Andra försöket att knäppa med knappar blev väl bra men onödigt krångligt. Det var ett himla bassel att få knappar och knapphål på rätt ställe. Allt för att slippa sy skråband som jag då tyckte var bassligt fast jag nu tycker det är lätt. Jaja, allt som man inte kan är svårt o tvärtom.
Tyget är en återbrukad gardin från Kupan i vanlig ordning =)
Eftersom den här blev väldigt omtyckt av dotri och eftersom jag måste säga att modellen var betydligt mera praktisk än vad jag först föreställt mig, så kommer det att bli flera. Klippte till en idag som kommer ingå i en syskonmatchning till kommande Halloween...
Nu ska jag försöka bestämma mig om jag ska se film o sticka eller trä om overlocken...svårt det där ;)
Ha en trevlig kväll!


Posted by Picasa

7 kommentarer:

Syserine sa...

Så roligt med den responsen! Ser ut att sitta snyggt på!

finnkids sa...

Kul att du blev glad över awarden, den är du värd! Fin omlottklänning och härligt tyg!

Jo sa...

Den ser toppenfin ut! Jag blir väldigt sugen på att testa att sy en liknande! Bara för att testa, för jag har ju ingen liten tjej att sy till egentligen, men det är ju en så fin modell! :)

Heimlaga sa...

Jag har aldrig testat den fast jag också har Gynters böcker. Men den är mycket snyggare på dina bilder än i boken!

me sa...

Så fin kjole :)

Hyggelig at du er med i min give away :)

Ha en god weekend,

hilsen fra en lidt grå og trist København

FlygFulaFluga sa...

Den blev verkligen riktigt riktigt fin!
Och vad kul att dotri di gillade den så mycket! Bra med barn som tycker om retro tyger:)

Nu fick jag verkligen lust att sy klart en tillklippt sån omlottis som ligger och "surar" i ett hörn - bara skråbanden kvar;)

/Lena

Åsa Tidqvist sa...

Åh vilken fin omlott och vad roligt att de uppskattas så av ens barn! så söta tjejer du har med, i fina halloween-kläder ovan!