fredag 1 oktober 2010

Härliga Höst!!!

Posted by PicasaI min mammas gamla sy-rum har jag hittat många skatter i form av knappar, band o framförallt; symaskinen som jag började att sy med. Men sen har jag hittat mycket mycket mera bl.a. den här riktigt höst-rost-oranga velouren som mamma hade påbörjat en hellång kjol av. Kjolen kändes väl inte riktigt som min stil så det blev att sätta saxen i den fastän det kändes en aningens hemskt när det faktiskt var något mamma lagt ner arbete på...Men istället för det som inte blev färdigt så blev det ett par byxor till hennes barnbarn som hon aldrig fick träffa, så det kändes väldigt bra i slutändan.
Mönstret är Meedoms form 2. Valde att sätta stora bakfickor fastsydda med en dekorsöm i avvikande (mörkblå) färg. Dottern behöver byxor som är lätta att dra på o av själv för en 3åring så det fick bli vanlig resår i midjan, trots att jag egentligen skulle vilja ge mig på att sy en lite mera "arbetad" linning någon gång. Nu fick det praktiska gå före vad jag själv önskade få prova. Som jag brukar säga; var sak har sin tid =)
I helgen ska familjen fira. Det är nämligen på dagen 5 år sedan vi flyttade in i vårat hus. Hoppas att ni andra också har något att fira i helgen.
Trevlig Helg!

1 kommentar:

Heimlaga sa...

Jag tror säkert att din mamma skulle ha uppskattat att tyget kom till användning!Jag tycker att det är rätt häftigt med saker som används i flera generationer, att minnen lever kvar!Vår kökssoffa snickrades till exempel till min farmor när hon var ung.
Härlig färg på byxorna! Och snyggt soffbord har ni ju uppenbarligen också;)