lördag 16 oktober 2010

Första lilla lapptäcket


Jag ville göra ett täcke till lill-tjejen som skulle funka som mystäcke i tv-soffan men även som värmande täcke i vagnen (eftersom hon avskyr att bli instängd i en åkpåse). Hade tänkt så långt att det skulle gå i grönt men sen var det stopp på idéer tills jag snubblade in hos http://www.retroelephant.com som bl.a hade ett lapptäcke i grönt och ett av tygerna i det fanns även i mitt tygförråd. Fast jag har femtioelva ufon liggande så var jag tvungen att sätta igång genast med att sy lapptäcket på stuns! Känns det månne igen av någon? När väl en idé kommer så måste jag kasta mig över det direkt.
Det som är så härligt med lapptäcken tycker jag är att det vävs in minnen i rutorna. Två av tygerna jag använt är från min mammas gamla tygförråd och jag hade klänningar av dem som liten. Två av tygerna har Ella kläder av och nu kommer nya minnen vävas in i täcket genom att hon använder det. Alla tyger (utom de från mamma) är återbrukade gardiner eller lakan). Bortse från de två flugorna som sitter och modellar på ena kanten, de ville väl bli förevigade innan vintervilan...!?
Dags för lördagsmyyyys med den något reducerade familjen, två av sönerna på vift över helgen. Men det innebär ju ordenligt med plats för oss övriga att vräka ut oss i sofforna =)
Posted by Picasa

5 kommentarer:

FlygFulaFluga sa...

Det blev snyggt tycker jag! Fint med gröna tyger, och så där lagom "lapptäckigt" - det blir perfekt både i vagnen och soffan. Har du fodrat det med något?

/Lena

Lowella sa...

Tack! =) Jo, jag har två lager plattvadd mellan. Den är ganska tunn, därav de två lagren.

Maria sa...

Alldeles underbart:)

Jenny sa...

Den är jättefin och ser hur skön ut som helst!

Sanna sa...

Så ljuvligt och skojigt på samma gång! Blir så sugen på att köpa lapptäcket av dig! :)Har du funderingar på att sälja dina alster? Och tack för din fina kommentar. Visst är smyckena kul? Är du mer intresserad så gå in på hämähäkkidesign.se
Mvh Sanna