tisdag 19 oktober 2010

Återbrukad ylletröja

En tröja av 100% ull som jag (med flit eftersom den var full av hål!) tvättade för varmt så att den tjorvade ihop sig en aningens har blivit förvandlad till en blöjbyxa. Jag tog de blöjbyxor jag har från Imse Vimse som förlaga (så den här är i ca storlek 11-14kg). Bilderna är tagna innan den är ull-kurad (vilket är en förutsättning för att den ska fungera) men dottern sov middag med den idag så jag kan intyga att den funkar alldeles ypperligt! =)

På mitten är det dubbelt lager för extra säkerhet och även på "flärparna". Kardborreknäppning+tryckknappar. Var lite orolig för att det skulle läcka eftersom jag inte har satt något extra läckageskydd runt benen (som det är på de köpta) men de satt så bra runt dotterns ben att det inte behövdes.

Tycker det känns så härligt varje gång jag själv har gjort något till barnen istället för att köpa det. Tanken kommer att det är något som man behöver till barnen så kollar man runt lite och sen "Nä, jag syr en själv istället!" Känns igen av många utav er kreativa mammor därute i landet vågar jag påstå =)


4 kommentarer:

Heimlaga sa...

Finurligt!

od Andulky sa...

Jättesmart!!!

FlygFulaFluga sa...

genialiskt!
snygg dessutom:)

Jenny sa...

Jättefin tröjblöjbyxa! Tröjor gör de allra bästa ullbrallorna, perfekt lagom tjock ull. Jag tyckte jag kände igen Imsebrallan, har ju använt dem i tre år även om det var ett tag sen :-) Jag tror nog att din slaktade tröja funkar även okurad, de tenderar till att göra det. Men kurat är bäst, förstås.