fredag 30 juli 2010

Tunikor till mig själv


Ja, vad säger man. En del tyger gillar man bara mer än andra. Så både det här blåa och det nedre blommiga som jag sytt av till dottern var jag bara TVUNGEN att göra något till mig själv också. =) Sen att det faktiskt blev i precis samma modell som dottern också var väl inget jag hade planerat från början, men när jag sydde hennes blommiga klänning i förra inlägget kom sambon och tittade på när jag skulle trä i resårerna. Han trodde att det var till mig själv eftersom det såg så stort ut! Fick för mig att prova innan jag trädde i resåren och märkte att med några få justeringar så skulle den funka till mig också! Ritade av mönstret i storlek 4-5 år istället och sen bara en betydligt längre resår runt hals och ärmar än vad det är tänkt till en liten tjej så har man en tunika storlek 38 =) Den blåa kortade jag dock av lite för lite variation.



Båda tygerna har haft tidigare liv som påslakan. Det blåa har till och med funkat som gardin i Olivers rum ett tag. Mönstret är från Making Children´s Clothes ( Emma Hardy)
Har ännu en knackig internet-uppkoppling så det kommer inte att dugga tätt med inlägg på ett tag, men fortare än man anar så beger sig turisterna hem och mobilnätet funkar normalt igen.. Och då ska jag väl blogga ifatt allt jag hinner sy istället för att sitta vid datorn =)

5 kommentarer:

Heimlaga sa...

Fascinerande mönster singoallorna! En 38 brukar ju vara lite större än en 5åring... Jag gjorde också denreflektionen när jag sydde åt 2-åringen, att den förmodligen funkat lika bra som blus till tonårstjejerna...
Jag älskar det blå tyget, vilken sommarhimmel!

Jenny sa...

Jättesnygga! Jag gillar särskilt den blå.

Mojebarn sa...

Vad produktiv du är. Och snyggt blir det också.
Synd på uppkopplingen. Det måste kännas lite konstigt med alla dessa tusentals turister. Jag bor ju själv i ett rätt turistigt landskap, men vi kommer inte i närheten av er.
Såg att sönerna är i Tiveden på läger. För en massa, massa år sen var jag själv där på Jamboree och hade jättekul, så det har säkert de också :-)

Maria sa...

Super-supersnygga. Nu blev jag också sugen att prova, har ju singoallamönster upp till 10 år. Kanske räcker med 6-7 år för min del;) bör kanske motsvara en 40/42a
Måste ned i syrummet och exprimentera med en gång.....

Petra sa...

Duktig du e på att sy :)

Gillar båda :) Den blå får en att tänka på en varm sommardag med klarblå himmel :)