lördag 17 juli 2010

Snurriga systrar


Ett tag var det här två väldigt snurriga syrror. Snurrkjolar måste man ju snurra med och storasyster snurrade så att hon ramla omkull och lillasyster gör naturligtvis som storasyster även om hon inte egentligen vet varför... =)


Jag sydde en kjol i den här modellen till storasyster för ett tag sedan och den har varit så otroligt populär att ha på sig, så knappt att den fått åka i tvättmaskinen mellan varven. Därför tänkte jag att det var bäst att göra en till åt henne och då bäst att göra en till lillasyster också.

Storasyster i ett blått tyg med små blå, grå och röda blommor på, stuv från Tygpacken i Fardhem. Snedslå från Bibbis Textil.


Lillasysters kjol är en fd duk från Kupan, snedslå från Bibbis. Mönster från Meedoms "Bornetoj 4-7 år".

Snurr snurr snurr...

Vet inte om det var en regndans som Lowe gjorde när hon snurrade runt, men iallafall så började det mullra strax efter och resten av dagen bjöd på åska, regn och strömavbrott till 21.00. Man brukar väl oftast vilja ha solsken på sommaren, men nu var regnet efterlängtat. Bönderna har varit oroliga för skördarna och även för oss andra har det varit lite väl torrt. Våran syrenhäck slokar och gräsmattan börjar bli illande röd på sina ställen. Nu hoppas jag att allt kommer att växa och frodas när naturen har fått sig en liten törstsläckare.
Jag satt vid symaskinen när strömmen gick, men jag fick ställa mig och klippa till lite istället för saxen går ju iallafall inte på ström. Sen blev det en hel del läsande för småttingarna och jag tog till sist tag i virknålen. Mamma lärde mig virka när jag var ganska liten, så en och annan grytlapp gjorde jag till henne. Men sen lärde hon mig att sticka så virknål höll jag aldrig mera i... NU har jag bestämt mig för att försöka lära mig det igen. Oliver var också kreativ; han gjorde fingerstickning. Något som jag inte kan, men som han lärt sig i skolan =)





2 kommentarer:

Maria sa...

Fina flickor i fina kjolar. Förstår att de måste snurra...

HomeRiver sa...

Vad somrigt!! Och lycka till med virkningen!