torsdag 8 juli 2010

Örgottsklänning och rabbisar


I varje bok om textils återbruk som innehåller barnkläder brukar det finnas en beskrivning av dessa små solklänningar som sys av ett örgott. Så det måste ju prövas, allra helst när jag snubblade över detta örgott på Kupan i vanlig ordning. Så där härligt mjuktvättat men ännu starkt i färgerna. När jag klädde på Ella satt hon näsan i klänningen och sa "nannu" som här hemma betyder snuttefilten. Så mjuk och gossigt är den! Tar den kommentaren som ett godkännande av plagget av henne.



Alla beskrivningarna var väldigt olika i varje bok, så det blev en egen lösning och med mera inspirations från en top ur en av Meedoms böcker egentligen. Så kan det gå.


Dekorationsbanden och skråbanden från min mammas 70-tals gömmor.



Kolla in den här! Häromkvällen när jag satt vid symaskinen fick jag syn på den här rabbisen som satt och avnjöt kvällssolen i godan ro mitt ute på vår åker. Han satt där gott och väl en timme innan han skuttade vidare. Barnen sprang i fönstren och jag lyckades till och med smyga ut med kameran utan att den blev skrämd.
Rabbis kallar vi dessa vildkaniner här på ön.

Lill-tjejen här hemma är en kanin-fantast och det är inte ofta man ser henne utan sin älskade "nina" under armen. När jag för ett tag sedan beställde lite från JNY Design var det givet att det skulle hem kanintyg. En tröja var till flickorna har det hittills blivit.




En sak som jag egentligen kunde ha skrivit om mig själv igår i samband med awarden är att jag ALLTID lyssnar på musik när jag syr, klipper osv. Och allt som oftast är det just Lisa Ekdahl när jag sitter vid maskinerna. Två för mig nya skivor med henne kom i min brevlåda häromdagen och den här "Give me that slow knowing smile" kan jag verkligen rekommendera, även för er som tänker Ekdahl=vem vet...och sen inge mera. Detta är ljusår från den låten. Låtarna är som en sommarvind, som fingertoppar på huden, som sammet i själen, som den varma koppen the en kall höstdag. En riktig FEEL-GOOD-skiva! Den har gått på repeat större delen av de senaste dagarna och ska jag säga nåt negativt så är det att det bara är 9 spår.





1 kommentar:

Heimlaga sa...

Vilka härliga färger i örngottsklänningen1