måndag 26 juli 2010

Singoalla-klänning o nattlinne



Äntligen har jag satt saxen i det här härligt blommiga lakanet! Länge har det legat till sig i kistan och jag har sett flera fina plagg på andra bloggar av samma tyg, men inte riktigt vetat vad jag själv skulle göra av det. Eftersom de tidigare sydda singoalla-toparna och -klänningen har fallit väl i smaken hos dottern så fick det bli en sådan. Mönster ur "Making Children´s Clothes" (Emma Hardy)





Det blev även ett nattlinne efter samma mönster av två andra fd loppis-påslakan.


Att bo på en turist-ö har sina sidor. Det senaste dagarna har jag blivit varse det på ett kanske lite annorlunda sätt. Internet ( o mobilen) fungerar knackigt eller inte alls... Vad har det med turism å göra då? Jo, när befolkningen femdubblas och alla dessa ska använda mobiltelefon så räcker inte masterna till. Men tele2 tröstade mig med att det skulle fungera bättre till nästa sommar. Å det positiva med att vara utan internet skulle väl vara att något mera tid tillbringades vid symaskinen eftersom vi dessutom har haft riktigt rusk-väder i flera dagar. Ibland kan jag faktiskt känna att datorn tar lite väl mycket tid från annat. Men samtidigt är det ju så himla kul och kolla runt på allt fint som görs på alla fantastiska bloggar =)


En annan baksida med turismen är det ökade trycket på sjukvården. Extra polis kallades in till "stockholmsveckan" men ingen extra personal till sjukvården med så mycket extra människor här. Satt morgonkaffet i halsen när jag läste att mardrömmen skulle vara en bussolycka, då klarar dem det inte med ambulanser osv. Samtidigt så läser man om bilolyckor på ön i tidningen varje dag. För väl då att inte någon av alla turistbussarna har varit inblandad.


Näpp, slut på klagandet nu och berätta något roligare. Mina två äldsta söner åkte imorse iväg på hajk med scouterna till Tiveden, Ösjönäs. Hoppas förstås att de får roligt där, lika roligt som på den stora hajken i Mjösjöliden 2008.



3 kommentarer:

Jenny sa...

Jättefina!

Jag tycker inte du ska be om ursäkt för att du tycker stockholmsveckan är jobbig. Det låter riktigt pestjobbigt, faktiskt. Själv får jag fnatt när jag kommer in till centrum (jag är ändå uppvuxen i innerstan, men det har förändrats ... eller så har jag förändrats ...) Snart kommer hösten med friden och fröjden :-)

Fangoria sa...

Fina!!

HomeRiver sa...

Vilket härligt tyg!!