måndag 5 juli 2010

Fårö-utflykt


Anlände till Fårö på lördag förmiddag och körde raskt till "vår" strand. Även denna gången hade vi turen att få vara helt själva. Iallafall i två timmar, sen började det droppa in lite folk, men för att vara på Fårö sommartid var det glest mellan handdukarna. Känns lika underbart i kroppen varje gång vi kliver ut på den här stranden och tittar bort mot horisonten. Sinnesfrid!


Lowe och Ella behövde inte speciellt lång betänketid innan de gav sig ut i vattnet och plaskade för fullt. Den enda badkrukan den här dagen var deras papps som bestämt hävdade att det skulle vara minst 5 grader varmare vatten för att han skulle doppa mer än fötterna =)

Hade kvällen innan sytt ihop dessa strand/badkläder till tjejerna. Efter att ha kollat utbudet av badkläder i affärerna i Visby insåg jag att det inte fanns annat att göra än att fixa några själv. Tycker inte 2-3-åringar ska ha bh... Dessutom vill jag gärna att det täcker lite mera än baddräkter för solens skull. När man väl kommit till stranden vill man ju gärna kunna vara där en stund. Men det är väl just en av tjusningarna när man syr själv, att man gör kläderna precis som man vill och även när man vill och behöver något speciellt. Sen kanske det inte var det ultimata att stressa ihop något på fredagen när vi hade +27 grader. Det var HETT på övervåningen där jag har min syhörna kan jag lova.
Å andra sidan hade det kanske kunnat bada i någon t-shirt som de gjort tidigare. Det var väl jag själv som behövde en ursäkt för att få sitta vid symaskinen, haha.

Ella fick en röd variant. Byxorna är efter ett mönster i senaste Ottobre på ett par "bloomster", men på hennes gjorde jag ingen resår i benen, helt enkelt för att resåren tog slut (måste beställa hos Bibbi idag!) Istället testade jag för första gången att sy "rolled hem" på overlocken och det blev ju lite kul med den vågade kanten. Samma sak på tröjan, som är ett lite förlängt t-shirt-mönster från SoS.


Lowe låg en hel del i vattenbrynet och bara njöt. ...
Eller så var hon ett vattenmonster som skulle äta upp sandkakorna...


Hon valde att ha grönt set. Samma modell för henne fast jag gjorde axelbanden långa istället och så knyts dem ihop uppe på axeln. Hon fick iallafall resår i benen.
Tygerna är några hopplösa bitar, vet inte egentligen vad det heter, men de är stretchiga på båda hållen och väldigt tunna o sladdriga. Har beställt sk "Lyckopaket" från Shop Handarbete flertalet gånger och alltid varit jättenöjd med vad jag fått, tills det paketet som innehöll bl.a. dessa två tyger. Tänkte väl nåt i stil med "Ohoj, vad 17 ska jag göra för något av dem???" Men något dög det åtminstone till till slut =)

Efter en lång stunds badande smakar det extra gott med en bulle i skuggan.
Och det är där vi håller oss idag också. Datorn åker in o Husqvarnan åker ut på veranda-bordet där jag nu sitter i skuggan. Efter en helg utan sy-tid kliar det nu i fingrarna =)





3 kommentarer:

Heimlaga sa...

Vi kör badbyxor-köpta eller hemsydda-och t-shirts/fladdriga tunna skjortor som badutstyrsel. barnen gillar inte att behöva smörjas...
Jag har mitt syrum i källaren-svalt och skönt om det är varmt ute.

Mojebarn sa...

Förstår att det kliar i fingrarna efter lite sömnad, man blir helt fast.
Och jag är inte ett dugg avis på din strand. o nej, inte ett dugg ;-).
Det är så kul att läsa din blogg att du har en award att hämta hos mig.
/Mojebarn

Mamma Mimmi sa...

Wow, vilken ljuvlig sommaridyll!