onsdag 21 juli 2010

Till små farmarflickor


Hoppa i höet, Lilla huset på prärien möter Bullerbyn. Det var det jag tänkte på när jag såg det randiga tygstycket i gråblått, ljusbrunt och vitt. Till lillasyster gjorde jag ett förkläde och sydde på en liten duk i skir spets och till det ett par vida kortbyxor.


Storasyster fick en klänning med "vingärmar" vars kanter jag bara sick-sackades så de ska fransa sig. En bit från en liten duk kantar halsringningen och fållen samt runt armhålen är det sytt med en dekorsöm som liknar korsstygn.

Mönster från Carefree Clothes for Girls (Junko Okawa). Tyget är ett madrass-skydd köpt på loppis.

3 kommentarer:

Linda sa...

Vilket smart sätt att använda virkade dukar! Det ska jag nog ta och prova. Passar också på att tipsa om utlottningen av stuvbitar i min blogg.

Vecka - Vecka sa...

Vilka fina sommarkläder!

Unknown sa...

Söta sommarkläder! Gillar den grå-vita-beiga färgskalan och spets passar fint till.