tisdag 3 augusti 2010

Väska och top



Ha, trodde att jag skulle sy så mycket när nu vädret har varit grått och trist, men icke! Annat har pockat på uppmärksamhet (vi bygger ju ut huset...)plus att lusten att sticka igen helt plötsligt infann sig... Gammelmoster kom med några nystan som hittat i något gömsle och mer behövdes inte för att få mig att plocka fram stickorna igen. Men ,jag behövde något att stoppa undan stickningen i, så vips hade jag en anledning att sätta mig vid symaskinen igen. (Tänk att man alltid hittar ursäkter till att sy, haha) Har ett mönster från Stoff och Stil på en Minishopper som det var dags att prova. Tygerna är loppistyger, både det mörkblå fodertyget och det kraftiga bomullstyget med moln. Vad som sitter på stickorna får ni se när det blir färdigt =)





Satt och bläddrade i Sewing with Sergers (Gail Brown o Pat Palmer) och hittade en beskrivning på vad som måste vara världens enklaste top av två raka bitar. Man mäter lite, syr runt båda bitarna med rullfåll, syr ihop räta mot räta och lämnar öppet för hals och armar. Ibland är det bra med sömnad som kräver minimalt med tankeverksamhet. Allra helst nu då jag har åkt på förkylningen som gått runt bland alla mina barn under sommaren . Den inkluderar hosta på nätterna som gör skönhetssömnen minimal. Har halvsuttit i soffan fullproppad med bisolvon och vicks blå med en stickning i knäet fram till cirkus halv tre då John Blund infunnit sig. Sen vips kommer flugorna fram efter nattvilan och klättar i ansiktet på en. Men "di gar yvar" som vi säger här. Snart är energin och förhoppningsvis även solen och värmen tillbaka.

Inga kommentarer: