torsdag 19 augusti 2010

Nalle Puh-nattlinnen


Att fixa nya saker alldeles gratis känns ju aldrig dumt. När man dessutom kan återbruka något känns det ännu bättre. En av de äldre sönera fick ett påslakan med Nalle Puh av sin farmor när han var liten. Nu är han 11 år och Nalle Puh är sedan länge utbytt mot döskallar och liknande. Tänkte först spara det som det var tills Lowe får en stor säng, men näää. Påslakan med barnmotiv har vi fullt av i skåpen ändå. Så det fick bli nattlinnen! Framsidan av lakanet var en STOR Puh på med blå bakgrund, använde det blåa till ärmarna och sparade det stora trycket till eventuella senare projekt. Baksidan var full av små "puhar" och fick bli fram- o bakstycken på nattsärkarna. Gjorde till båda systrarna i samma storlek, kortade av den något i längden bara till lillasyster, men glömde den detaljen på ärmarna :z Satte i en resår i hennes så var det räddat.


Mönstret är från Making Children´s Clothes (Emma Hardy)
Kostade mig inte ett dugg mer än lite tråd, resår och en stund vid symaskinen =)

Ska strax sätta mig framför en film tillsammans med killarna. Sena kvällar blir det inte så många till för dem (inte för mig heller för den delen) för nu närmar sig skolstarten med stormsteg. Plockar fram stickningen också för här har man ju fått stickfnatt =) Visar inom kort! Ska bli extra skönt att kasta sig i soffan ikväll eftersom jag städat precis HELA dagen. Hela huset? Näpp, bara vårat vardagsrum på nedervåningen (vi har ett på övervåningen också som tur är)som har blivit som en passage/förråd/ dammråttsbostad under tiden vi har hållit på med utbygget. Nu är det dock rensat, putsat o fejat från golv till tak samt om-möblerat så jag känner mig sååå nöjd med dagens arbete. Ha en toppenkväll allesammans!

4 kommentarer:

Heimlaga sa...

Låter som en härlig dag-när den är slut! Känslan av att ha städat är fin, synd bara att resultatet åtminstone här hos oss står sig så lite länge...
Återvinning ger också en skön känsla, jag håller helt med!

KRUMELEJ sa...

Jättefint! Kul med återanvändning.

Maria sa...

Mycket fiffigt återbruk!!

Mojebarn sa...

Visst är det konstigt vad högarna växer när man bygger till, eller bara gör lite ytrenovering. Vad jätteskönt att ha fått det städat och snyggt.
Jättegulligt nattlinne. Jag har ett påslakan med Bamsefamiljen som ska bi något.
Visst är det så man tänker när man står där i affären och ska köpa något till ungarna (eller sig själv för den delen), det här kan jag sy själv, nästan helt gratis...