måndag 12 december 2011

Stickad mössa med virkad blomma

Egentligen fel årstid slog det mig när mössa var upplagd på stickorna. Men det kunde inte hjälpas. Jag ville testa mössan direkt och så är det ju ibland när man hittar ett mönster.
Mönstret hittade jag i Stickat i romantisk lantstil (Walloe Pantzar/Larsen) , en bok jag fick i julklapp förra året. Jag själv använder oftast inte mössa, men småtöserna gör ju det, så det fick bli en förminskning av mönstret. Storasyster deklarerade direkt att hon ville minsann inte ha nån röd mössa, utan isådanafall skulle vara blå. Den blev mao till lillasyster...
Vi har inte fått snö eller köldknäpp heller för den delen ännu, så i och för sig kan hon använda den nu fast den passar nog bättre framåt vårkanten.
Stickad i Novitas 7bröder.
När jag virkade blomman med dels beskrivningen för själva blomman, dels boken Virkskolan framför mig slogs jag återigen av det faktum att virkning är inte riktigt min cup of tea om man säger så...men den fick duga ändå :)
Nu ska här bakas pepparkakor till morgondagens luciafika.
Ha en härlig start på veckan! Posted by Picasa

2 kommentarer:

Unknown sa...

Väldigt fin! Julig också, tycker jag, men det är väl smaksak :-). Förresten blev jag inspirerad av tantboken, så nu väntar jag på att en sådan kommer med posten :-).

Syserine sa...

Snygg minskning på mössan!