söndag 19 maj 2013

Kör så det ryker!


Syr en hel del, nån stund varje dag blir det. Men däremot är jag hemskt dålig på att fota det och även datorn är lite bortglömd för tillfället. Sömnaden funkar lite grand som nån sorts terapi nu när tillvaron känns ganska tung vissa dagar. Utan att gå in på mera detaljer så är min pappa sjuk (igen) och det är riktigt riktigt allvarligt.


Här blir det en live-bild på senaste tidens stickade/sydda. Pimpade till bumpern o grenbandet på Lillemans "trädgårdskärra"
Nu i fredags hade vi en riktig försmak av sommarvärmen, men jag tillbringade större delen av dagen i köket lagandes mat (pga ovanstående) , puuh! Varmt blev det. Mitt i alltihop slog det mig att Lilleman var verkligen i ett akut behov av en tunnare mössa, så medan moussakan stod i ugnen och kalopsen puttrade på spisen fick min gamla Husqvarna komma fram på köksbordet. Lilleman sov just då i vagnen utanför det öppna köksfönstret, så jag vågade inte sätta mig uppe vid syhörnan.
Mössa blev det efter ett mönster från en Ottobre (6/2012) något modifierat, av flodhästar från SoS, fodrat på gul jersey från JNY. Klar lagom till kvällspromenaden.


Har under hockeyn hunnit sticka en del om kvällarna, en Pickles-väst åt Lilleman i Drops Nepal.



Ett riktigt Ufo (påbörjades innan Lilleman var född) av några udda restnystan Cotton Light blev också klar. En tunn sommarfilt till vagnen.



Och den här mössan har jag totalt glömt bort att fota, fast han haft den ett bra tag nu. Även den i Drops Nepal. Den fina stickade koftan har jag köpt (nygjord) på Kupan, men vi bytte knapparna i den. de andra som satt i var så små att dem for ur knapphålen direkt. Helt underbar är den iaf!

Och två par blöjbyxor storlek 18-24 mån som han ska ha till hösten. Den brun/oranga i Drops Nepal och den gröna i Lettlopi.
Mönster på blöjbyxa och mössa från Strikk till Nöstebarn.

Och det där "syr så det ryker". Jo, det blev lite action på fredag-kvällen. Jag satt och knåpade på en solhatt (som inte fastnat på bild ännu) och när sista sömmarna var kvar började det spotta och fräsa och det stod ett rökmoln ur maskinen.... :(  Helt övertygad om att den gamla trotjänare hade gjort sitt..... Men sambon har kollat och fixat och kollat igen och vågar nu påstå att den är bara att tuta o köra med igen. Jag hade antagligen bara haft på den för länge, gammal olja hade blivit upphettat av kokhet glödlampa och det var det som rökte så förskräckligt. Drog en lättnads suck. Lämna en symaskin på återvinningen är ett trauma jag inte vill uppleva igen :)

Härlig söndag på er!

1 kommentar:

Åsa Tidqvist sa...

såååå fin väst!en sån vill jag ha i vuxenstrl ;)