lördag 30 maj 2020

Värma liten-hätta


Är för tillfället hänvisad till att virkning eftersom vänsterhanden ska vila från handarbetande, så då passade det bra att utmana mig själv lite. Är ingen hejare på virkning och definitivt inte på att läsa virkmönster 😅 Jag minns när värma liten-hättan kom till, det var till en tidigare insamling just till Panzi-sjukhuset 2011. Då hade jag inte kommit igång med virkningen igen ännu, så då stickade jag mössor istället som i modellen påminner lite grand om Värma liten-hättan. Dem stickade jag även när det samlades in mössor till Nepal, finns att se här om man är nyfiken.


Denna är virkad i Hobbii rainbow cotton 8/4, så nu hittade jag äntligen ett användningsområde för det garnet som jag har rätt gott om och som varit ett felköp 😊👍 Blev precis så sockersöt som jag tänkte 😍 Finns olika sätt att avsluta mössan, denna valde jag volangkant på. Använde virknål 3,5


Denna är gjord i Novita Holly och avslutades med ett hålvarv. Använde virknål 4 så den här blev lite lite större i storlek. 
 Beskrivning till hättan finns i boken Sticka och Skicka (Anna Braw). Den finns även på upphovskvinnans Maja Karlssons äldre blogg Husmorsskolan här och även här med bildbeskrivning  



Ha en fortsatt skön kväll!

😘😘





💫






Inga kommentarer: