tisdag 9 juni 2020

Jollyjacket med långa ärmar


Återigen en jollyjacket, men denna gången gjorde jag den som en kofta med långa ärmar. Det gör man genom att helt enkelt fortsätta virka på ärmarna (när man gjort själva tröjan klar enligt mönstret). Antingen genom att virka runt runt eller genom att virka fram och tillbaka och sen sy ihop ärmen.
Jag valde att virka runt, vilket är lite pilligt, för att slippa sy ihop sen. Men jag ska prova den andra varianten nästa gång. 


Mönstret är på storlek nyfödd, men jag gjorde denna i det något kraftigare garnet Tone (Falkgarn) med virknål 5,5, så den motsvarar snarare storlek 62-68. Hittade nyligen en beskrivning på nätet i större storlek också som jag ska prova längre fram. Anna Braw har så snällt lagt upp den här . 😊Till insamlingen till Panzi-sjukhuset i DR Kongo så är prematur- 62/68 lagom storlekar, men när den är slut så är planen att jag ska göra en del plagg i något större storlekar. 



Må så gott!

😘😘





💫







😉

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!
Vad fina koftor och västar du virkar. Hur många varv lägger du till på långa ärmar på en jolly jacket? Lika många som på själva kroppen?
Mvh Carola