lördag 10 april 2010

Förkläde i linne till 3-åring




Carefree clothes for girls av Junko Okawa är min nya favorit bland mönsterböckerna i min ägo. När jag bläddrat igenom den första gångerna var jag direkt inne på att jag måste skaffa hem linne-tyger. Men, en sparsam själ som jag började genast se andra mäjligheter än att köpa det på metervara. På second hand och Kupan brukar det kunna finnas linne-kläder och mycket riktigt hittade jag vid mitt nästa besök en skjorta, två linnen och en långklänning i 100% linne.

Skjortan nändes (är det ett gotländskt ord?? förstår ni ändå?vet inte vad man annars säger..) jag inte sätta saxen i när det kom till kritan utan den fick flytta in i min garderob precis som den var. Ett av linnena har blivit det här förklädet ur ovan nämna bok. Fickan är en bit från lång-klänningen (resten av den ligger på tur till symaskinen klippt till en klänning). Eftersom jag klippte fickan ur just vid byst-insnittet blev fickorna inte lika stora, men det är faktiskt gjort med flit! Tyckte det såg lite charmigt ut så. Tänkte först brodera något för hand på fickan, men tyckte att det skulle bli lite "för mycket" ihop med de dekorationer som redan fanns på linnet så det fick bli en dekorsöm runt fickan i samma beiga tråd som jag sytt med.

Nu återstår bara att se om dottern godkänner den. Hon hade hunnit somna innan den var klar.

2 kommentarer:

Heimlaga sa...

Linne är så fint och så skönt, om det inte vore för skrynklandet...
Nändes är ett ord som för mig känns väldigt österbottniskt, jag vetinte heller om det är "riktig svenska"
Jackan nedan var också jättefin!

Helena sa...

Visst förstår jag ordet nändes...det har vi här i Skåne oxå:) Dottern borde godkänna den med råge för den är hur fin som helst. Gediget med linne på nåt sätt. Jättefin!