torsdag 8 april 2010

Varm vårjacka o ett boktips!






Påsklov och huset är fullt av liv, underbart! Vädret har dessutom varit helt ok.Försökte att räfsa en aning i trädgården, med resultatet att gräsmattan åkte med, alltså ännu för vått i marken.Istället tog mams och grabbarna ett rejäl röjar-tag på loftet i våran flygel....Vi har bott här i 5 år, men man skulle kunna tro att det var i 50 år vi hade samlat grejer och SKRÄP. Synd att jag inte tog ett före- och efter- foto, vilken ENORM skillnad det blev. Nu syns golvet och jag tror till och med att jag ska slänga upp gardiner i fönstren! Om inte annat så blir det mera hemtrevligt när man ser det utifrån ( läs för mössen enligt sambon...).

På sy-fronten har det blivit en jacka till L som känns som ett bra alternativ till den fodrade regnjackan som åker på titt som tätt vår/höst trots att det inte regnar...Jag kom över ett stort stycke tyg (150x270cm för 30kr) på Kupan av vad jag tror är vadmal ( är ingen expert på tygsorter) men pappa sa iaf att det liknade materialet man gjorde militärrockar av förr. Jag har test-tvättat osv och det är mycket tåligt och står emot vätan bra. Fodrade med ett vårigt grönt bomullstyg med prickar från Jotex, gul snedslå runt halsen och gröna knappar från min mammas gömmor ( som L själv har valt ut). Gillade modellen eftersom den går upp ordentligt i halsen men L slipper ha en skavande dragkedja under hakan. Mönstret från boken nedan...

Boken jag tänker tipsa om är den härligaste barnklädesbok jag nånsin snubblat över vågar jag påstå. Allt känns ljusår från Gunther/Meedom/Lokrantz som faktiskt börjar kännas lika vanliga som Lindex o HM. Iaf bland sybloggarna...
Carefree clothes for girls av Junko Okawa...hennes namn o det faktum att det står japanese craft style på boken känns lite missvisande. Jag tycker kläderna doftar engelsk landsbygd och "förr-i-tiden". Jag fick en sådan enorm lust att beta av modellerna en efter en och jag började med jackan. Nu står "dress with lace doily" samt "apron" på tur.

Bäst just nu; kinderna hettar efter solen idag.

Sämst just nu; Bilen brakade idag och det kommer nog bli dyyyrt :(

1 kommentar:

Maria sa...

Fin jacka! Kul med en bok som ger sådan sylust!