onsdag 9 mars 2011

Utmaningen 1- Wool apron

Min absoluta favorit-bok bland mönster-böckerna som jag har är Carefree Clothes For Girls (Junko Okawa). Den här förklädesklnningen är tagen ur den förstås! Sydd av en bit ylletyg från Kupan, faktiskt en halvfärdig kjol som tydligen legat i någons ufo-hög alltför länge och blivit förpassad till Röda Korset. De virkade "blommorna" kommer också därifrån och allt har legat i mina gömmor, precis som mars-utmaningen bjuder.
Hittade så härliga knappar i en ask, skiftar i färg från blått till grönt beroende på ljuset. Nu är bara frågan vem av döttrarna som ska få den. Enligt mönstret strlk 4 år, men det som är så bra med detta mönster är att de passar båda flickorna. Som klänning till den lilla och som förklädes-klänning som tanken var till den stora. Med andra ord så är användningstiden lång och det gillar jag! Min tanke är att den ska vara lite värmande nu på vårkanten (är ju trots allt kyligt trots vårsol) och sedan fungera på samma sätt till hösten.
Kläderna i boken är helt underbara och helt enligt min smak på barnkläder. Tyvärr så har hon tydligen bara gjort den här boken, jag önskar inget hellre än att hon skulle ta och skriva en till! Ett återkommande ord i boken är "whimsical" och det klingar så poetiskt tycker jag ;) och det finns nog ingen bättre beskrivning heller på plaggen.
Helgen bjöd på försmak av våren här. Solen strålade från klarblå himmel och vi tillbringade många timmar utomhus. Snön har smält bort närmast husväggen så trots drivorna längre ut på gräsmattan så kändes det som att våren är i antågande!
Posted by Picasa

5 kommentarer:

Singh sa...

Åhhh, vilken fantastisk skapelse, så bra att den fick bli ett färdigt plagg!

FlygFulaFluga sa...

Wow - vilken fin klänning!!
Den blev supersnygg - och återvinning är alltid en favorit hos mig;)

Boken verkar bra, ska se om den går att låna från biblioteket.

/Lena

Unknown sa...

Snygg klänning! De virkade blommorna passar fint på. Gillar tygmönstret.

Mia sa...

Jättesöt klänning gillar tyget har en kappa i samma mönster.

Emilia sa...

Åh så söt!