lördag 11 juni 2011

Tripp trapp trull - hattar

För att få en passande hatt till lillasyster blev det tre hattar sydda. Ja, det där med hatt-mått är trixigt ibland. Jag använde ett mönster ur Lokrantz bok Barnkläder som du lätt kan sy själv och som jag faktiskt använt tidigare. Som alldeles färsk vid symaskinen för 2 år sedan lyckades jag få till en passande hatt, då till storasyster. Första hatten jag gjorde den här gången blev så stor att den var lagom till mig själv. Andra försöket passar nääästan storasyster, bara lite lite grand för stor, så till nästa sommar så... Såg till slut en liten notering jag hade gjort då för 2 år sedan; "sy ihop kullarna med en pressarfots sömnsmån" så när jag gjorde det blev+ klippte till bitarna helt utan sömnsmån blev det lagom till lillasyster. Jaja, så fick jag en solhatt på köpet då. Inte för att jag någonsin brukar använda det, men det skulle nog vara ganska bra att göra det ibland. Som när jag rensar trädgårdslandet och håller på att kola vippen av solsting =)

Men det där med "en pressarfot" kan också vara lurigt. Varven runt brättena är båda sydda med en pressarfots avstånd. Den vänstra på den gamla Husqvarna Automatic, den högra på min nya Brother...Viss skillnad som synes. För två år sedan sydda jag på mammas 70-tals Singer och den ligger väl nånstans mittemellan dessa två även i pressarfotsbredd.

Ella är iallafall en glad fis över sin hatt. Även om den inte behövdes utomhus just idag eftersom molnen dominerar, dock inget regn...Bjuder inte på en bild på mig i hatt, såå roligt ska vi inte ha det! Men visst är det lite "trädgårdshatt" över den? Så tänk er lillfisen fast 35 år, jeansförkläde och zink-kanna, som taget ur Lantliv, hahaha =)

Tyget är ett av mina absoluta favoriter just nu. Ett (ganska stadigt) påslakan köpt på Kupan och i mitt tycke helt underbart! Riktig sommarfeeling över det!
Ha nu en riktigt härlig helg!Posted by Picasa

4 kommentarer:

Emilia sa...

Så fin hon är i hatten!

Heimlaga sa...

Verkligen ett härligt somrigt tyg!

finnkids sa...

Underbart tyg till hattarna. Vad söt hon är i den! Singoallorna nedan är ockås jättehärliga!

Fanzan kläder sa...

Gud vilken söt unge! Och vilka härliga mössor! kram