torsdag 29 november 2012

Sytt en del till dottern och Sticka o skicka


Veckan som gått har jag varit riktigt nöjd med vad jag har hunnit med på sy-fronten. F.ö. kunde kanske veckan varit lite bättre. Sambon ligger i flunsa-förkylning, diverse magkniper och ögoninflammationer härjar bland barnen och Lillebror har sovit som en kratta på nätterna (o därmed även jag).

Först ut i helgen blev det att sy ännu ett par muddade jeans till Storasyster. Hon gillade det förra paret så mycket att hon bad om ett par till och det skulle vara ugglor på!



Uggletyget från Jysk, "jeans"-tyg från Shop Handarbete, mudd från SoS.
Meedoms strlk 6 år.



Ett annat par av hennes favoritbyxor är ett par svarta leggings som jag sydde förra hösten. Dem används alltid till klänning och kjol, vilket hon har ofta! Ligger dem i tvättkorgen vid fel tillfälle så följs det av ett vredes-utbrott modell tjej på snart 6 år :p
Hade ett bit kvar av det svarta så det räckte inte bara till ett utan till två par. Lycklig blev hon! Jag förstår att hon gillar dem, sydde ett par åt mig själv av samma tyg som användes flitigt under graviditeten. Tyget är ett tvåvägs-stretchigt supermjuk jersey av nåt slag köpt för länge sen från Shop Handarbete.
Det randiga tyget låg framme så dottern passade på att beställa ett par legging till av det, även det från Shop H.


  Och så var det där med att träna med bandkantaren till Covern...Storasyster behöver även uppdatera underkläderna storleksmässigt så jag tyckte att det kunde vara ett passande tränings-moment...
Första paret= katastrof! Andra paret=helt ok för en som aldrig gjort det förrut. Tredje paret= det tar sig!
Har iaf skaffat mig erfarenheten att man ska inte testa bandkantare med krull-mudd det första man gör. SoS-mudd går mycket bättre :)

Lätt var det inte men roligt. Bara att fortsätta att träna träna träna!


Och så hittade jag en bortglömd tillklippt dregglis till som fick bli klar.



Men sen har det inte blivit något mera åt mina egna denna veckan. Jag ville så gärna bidra med något till Sticka och skicka, men sticka hinner jag inte alls med för tillfället. Istället får det bli sydda saker från mig den här gången. Jag har pysslat lite med det då och då, men efter jag sett programmet "Why poverty" häromkvällen fick jag en blåslampa i baken kan man säga.
Baby-byxor i återbrukade tyger.



En lapp-filt av återbrukade tyger


Tygblöjor i precis samma modell som jag gjort till mina barn, alltså efter Imse Vimses formsydda.
Sydda av flera lager (återbrukat) lakansväv och frotté i mitten som booster. 14 stycken har det blivit hittills, ska nog hinna några till innan allt ska skickas.


Och ett gäng tvättlappar.

Dags att fortsätta vid maskinerna nu. Jag testar en, för mig, ny byxmodell som även dem ska med till Sticka o Skicka.

1 kommentar:

Åsa Tidqvist sa...

vad mkt du sytt! finfina grejer!