söndag 28 oktober 2018

Nattlinnen och spöken, buuh


Gjorde äntligen slag i saken och beställde en ny rullkniv istället för min gamla slöa som inte finns nya blad till. Blev en från Sew mate beställd från Bibbis textil på torsdag eftermiddag, låg i lådan fredag lunch.  👌 Hon är, som alltid, en klippa. 😘 Ville naturligtvis testa den på direkten så fick bli ett snabbt litet "lapp-projekt" taget ur Quilting in no time (Emma Hardy). Var som att skära varmt smör med, så nöjd!👌👍 Och "börsen" ska jag ha i handväskan med "nöd-kitt". Och det är? Jo, jag lämnar inte hemmet utan plåster, alvedon, ob, druvsocker, novalucol, säkerhetsnål och lite sånt. Man vet aldrig när man själv eller sällskapet får halsbränna, mens eller tappar byxorna 😊
                                                                                                                                                                               


Håller på att rensa lite bland mina tyger. Har köpt en del "hemliga paket" från Jny under året och en del tyger har varit återkommande så det har blivit flertalet meter av och både jag o ungarna hinner tröttna på det innan det är slut. Vad gör man då av det förutom att sälja det på FB? Jo, man kan sy nattkläder av det, det är inte ungarna så kräsna med vad de görs av. Tre nattlinnen till Ella är nu sydda, men ser tyvärr inte slutet på zebra-eländet eller dropparna  ännu så Lowe lär få ett par stycken hon också. Använde Hallonsmulas easy tunic, men förlängde den ganska rejält, även i ärmarna enligt Ellas önskemål.



Missade totalt tidsomställningen! Vaknade klockan 5 (!!) klarvaken. Är livsfarligt att somna om, för min del alltid förenat med redig skallvärk, så det var bara att stiga upp. Men i köket var klockan 6...? Visst ja! Och vad gör man om man inte ska väcka resten av huset? Jo, smyger upp till symaskinerna . 😁 Fast jag hann inte sitta där så länge förrän hela barnaskaran var vakna och gjorde mig sällskap.

 I eftermiddag var jag o tjejerna och hälsade på sonen Samuel och hans flickvän i huset de hyr några km ifrån oss. Medan ungarna klättrade i träd och lekte kurragömma i trädgården berättade de om konstiga saker som hänt medan de bott där och framförallt flickvännen känner av otäcka vibbar där i ett av rummen. Samuel, som känner sin mor 😁 (älskar historia och att grotta in mig) , satte mig på att försöka gräva i husets historia, om något hänt där. 
 Jag hade själv oförklarliga obehagliga vibbar här i sovrummet när vi hade flyttat hit. En stark ångest och död. Flera år senare hittade jag anledningen; en dödsruna från 1915. Sonen 17 år gammal hade blivit hemskickat från värnplikten med lunginflammation och "dog på kammaren begråten av moder, fader, farmoder och tvenne bröder".😔
 Men vad som hänt på flygel-loftet har jag inte lyckats få reda på. Men någonting är det! Jag har bara varit där uppe själv två-tre gånger på fjorton år!  Och det beror inte på mössen! 😱

Nu taggar vi höstlov! 🍂🍁


Önskar Dig en skön söndag-kväll! 😘 



Inga kommentarer: