söndag 17 januari 2010

Allra första plagget




Mitt första försök att sy till döttrarna blev denna klänning. Jag har försökt mig på att sy tidigare i livet också, men det har blivit pannkaka av allting. Hade tidigare en maskin som fungerande lite som den ville och framförallt NÄR den ville. En strulande symaskin kan ta kål på vilket kreativ tänk som helst. Nu hade jag en bra symaskin, så det blev faktiskt något användbart denna gång.
Hättan är en liten nostalgi-tripp för mig. Hade en i samma modell som liten som mamma hade sytt. Den fick funka som mall till denna. Sys i dubbelt tyg, räta mot räta,knytband sätts på plats och sys på samtidigt. Vänd och sy till vändhålet. Sätt knapp på mittflärpen och knapphål på sidoflärparna. Knäpp till, klart!

Mönster klänningen; Baby Cool av Nina Sandström-Hallberg
Tyg; Gardinlängd från Röda Korset
Knappar och snedslå från mammas syrum (Är en guldgruva för mig nu att gå och plocka i när mitt sömnadsintresse vaknade. Mamma ler nog i himlen).

Inga kommentarer: