torsdag 7 januari 2010

Inget färdigt idag...


Hade en otroligt trassel-sy-dag igår. Ni vet en sån där dag när bara inget vill fungera; tråd som trasslar, hoppstygn, sneda sömmar... Sprättkniven blev flitigt använd och till slut la jag allt åt sidan för att se på film med sönerna istället. Nya tag idag sen när småttingarna sussar middag är det tänkt.
Ska ta och investra i en skråbandsvikare till symaskinen också, men det får bli närmare löningen det. Är så trött på mina halvdana försök att få snedslåar snygga. Först gjorde jag så att jag pressade bandet på hälften nålade och sydde på direkt. Alltid blev det miss nånstans på undersidan :( Hittade sen tipset att sy fast på avigan först, sen pressa och sy en stickning från framsidan. Men då blir det ju två sömmar på avigan. Syns ingte när plagget används iof sig, men det stör mig...

Just nu är det en typisk januari i min börs=tooomt. Inte så konstigt med tanke på alla julklappar+ 2 nya maskiner till mig själv från sewingmachine direct:-)Kostade på mig en beställning hos Bibbi på sysidan, blev lite rullar till overlocken, skråband och nålar, men nu får faktiskt inte min hobby kosta mer denna månad. Stoff och stil ska få en beställning från mig sen vid lön oxå. VILL sy velourbyxor/klänningar/tröjor till flickorna!!!! Vill vill vill. Jag som annars håller mig till loppis-/röda korset-tyger ska för en gång skull köpa NYTT. Är man då van att fynda fina tyger billig så bävar iaf jag för meterpriserna på velour, men SoS var billigast vad jag hittills har hittat. Har förstått att många handlar hos Jofotex och mjuka tyger, men när jag var in å kolla där "vände jag i dörren", på tok för dyrt för min ekonomi. Jag började ju faktiskt med att sy kläder och tygisar till flickorna för att det var billigare än att köpa nytt...mina småländska rötter har talat:-)

Bäst just nu; Katten Nisse har kommit tillrätta. Jag och O hämtade honom på grannens höloft igårkväll där han huserat ett tag. Nu är han inne i värmen igen :)

Sämst just nu; Katten Charlie är fortfarande borta. En gigantisk rävhane spatserar runt vår gård så det känns oroligt :(

Inga kommentarer: