söndag 17 januari 2010

Tunikor i kul design




Ville sy något till mig själv och det blev denna tunika. Rutigt tyg från ett madrassöverdrag köpt på Röda Korset! Ibland när jag ska prova ett nytt mönster syr jag i ett billigt tyg som det inte gör något om det blir fel. Lite tröttsamt är det ju om man har satt saxen i ett dyrt fint tyg och sen blir det något galet. Med det här mönstret var ju dessutom lite osäker på storleken, om den skulle bli för vid för spinkiga mig :) Men allt blev bra och den har blivit riktigt välanvänd, trots sitt ursprung som överdrag :)
Det tyget jag egentligen skulle sy i blev tillklippt men sen liggande som hyllvärmare ett längre tag. När min nyinköpta overlock kom på posten, var den det första plagget som blev gjort. Svooosch sa det, så fort gick det att sy den. Istället för att köra tvillingnål i halsringningen, så gjorde jag en dekorsöm. Samma runt ärmarna. Tyckte det gav det annars ganska "tunga" tyget lite liv.

Kul och enkel att sy, har blivit favoriter i garderoben.

Mönster; Allt om Handarbete nr 8-2009
Tyg; det rutiga från Röda Korset. Det gröna från Shop Handarbete

Inga kommentarer: