lördag 15 maj 2010

Majutmaningen del 4, tygblöjor


Nu är Ellas blöjor klara!
Jag har provat alla möjliga sorters tygblöjor under åren till mina sex ungar. Men mina absoluta favoriter har blivit Imse Vimses formsydda, allra helst de i frotté, tillsammans med Imses ullbyxa. Nu var det Ellas frottéblöjor som hade gett upp totalt, de hade blivit så tunna på vissa ställen att man kunde se igenom dem...


Det blev alltså efter de formsydda blöjorna som jag gjorde de nya. Det tjocka partiet på mitten+ "flärpen" på de gamla frottéblöjorna har jag återanvänt. Sydde in det på mitten inuti blöjan som extra booster. Själva blöjorna är gjorda av 4 lager lakanstyg. Den fastsydda "flärpen" är också 4 lager lakan. Hopsydda med overlock ( det är Imses också), liten resår precis vid benen.



Lakanen köpte jag för ett tag sedan i en säck på Kupan som var märkt "matt-trasor" för 30 kr. Hur många Pampers får man för 30 kr? Och hur många dagar räcker då de blöjorna till? Dessa blöjor räcker till Ella slutar med blöjor och längre än så... Och då har jag ännu tre lakan kvar från säcken, så kostnaden var inte ens 30 kr för dessa. När dem väl är utslitna så hamnar de i komposten och bygger inte på ett redan stort sopberg.



13 formsydda blöjor, 4 vikblöjor blev det. Sydde några tvättlappar av restbitarna också.


2 kommentarer:

Jenny sa...

Å hurra, tygblöjor! Vad kul! Jag sydde också några Imsekopior i början (inte alls lika fina som dina) men sen fastnade jag för RRP.

Jonglören sa...

Åh så härligt "eko" och färglatt det ser ut. Du skulle inte vilja vara med i min giveaway? Hade varit skoj med ditt deltagande.