torsdag 27 maj 2010

Majutmaningen - Klänning med vårblommor


Tjejerna tog sig sovmorgon tillsammans med pappsen idag, så mamma fick en stund alldeles för sig själv att fota, klippa och sy. Alldeles nyvaken ( o med smör på läppen) ställde Lowe upp och modellade med sin senaste klänning. Hittade det här tyget på Kupan (gardinlängd) någon gång i vintras när man bara längtade efter våren som allra mest. Det är sippor i alla färger på den, så vårigare kan det ju knappast bli!


Halv sex i morse var det solsken men ännu ganska kallt ute. Men vad gör det när man har en trädgård som står i blom och tar emot på morgonkvisten.





Mönstret är från Lokrantz bok "Barnkläder du lätt syr själv". Både jag o Lowe gillar modellen med dragkedja fram som är lätt att kliva i. Inget som skall dras över huvudet.
Dragkedja och sick-sack-band från min mammas sygömmor. Leggingsen är också "made by mama" men tröjan under är ett av få "köpe-kläder" hon ännu har i lådorna. Det är deras farmor som ännu handlar kläder till dem...



Det här tyget från Shop Handarbete har legat hemma sen i vintras. Sydde en tröja till Lowe i det, men blev inte helt nöjd med den. Kvalitén är så sladdrig och formlös så...tja, det var inte direkt ett tyg jag kastade mig över igen. Men nu i grävandet bland det som finns här hemma till majutmaningen så kom det fram i dagens ljus igen. Jaja, tänkte jag och satte saxen i det och slängde ihop ett nattlinne till Ella. Till det kan det duga, lagom tunt och fladdrigt till ett sovplagg varma sommarnätter. Utgick från ett t-shirt-mönster från Stoff o Stil som jag gjorde längre och sen körde tät söm med overlocken runt kanterna istället för att fålla.
Värmen har inte kommit tillbaka trots att solen varit framme ganska mycket idag. Det går hemskt fort att bli bortskämd med +20-25 grader...



1 kommentar:

Heimlaga sa...

Fina bilder! Och produktiv är du!