måndag 31 maj 2010

Majutmaningen -Sista rycket!


Så var det den sista maj idag. Imorgon tar juni vid och för oss som varit med i majutmaningen innebär det väl då att "köp-stoppet" hävs =) Kommer jag då att kasta mig iväg till närmaste tygbutik? Nja, det får nog vänta till på torsdag då jag ska till stan*ler*. Här är iallafall de sista jag åstadkommit för majutmaningen. Döttrarna behövde lite flera topar/tröjor och jag hittade ett roligt mönster i "Making Children´s Clothes" av Emma Hardy på denna "Petal Top". Den var väldigt enkel och snabb att sy men utan att vara tråkig och sånt gillas =) Dock var mönstret lite litet så den storblommiga som var den första jag gjorde blev lite kort för Lowe. Storleken ska vara 3-4 år, men har man en liten "kulmage" som hon räckte det inte riktigt till. Så den får bli en tunika till lillasyster istället.


Sen gjorde jag den här till Lowe, lite längre än mönstret och med de härliga tyget med gul-vit- och blåsippor på.


Båda i tyger som varit gardiner i sitt tidigare liv från Kupan.Även sicksackbanden kommer från Kupan.


Jag bara älskar klänningar och det gör ju Lowe också, så sen blev det en till ännu lite mera förlängd. Den storblommiga gardinen var slut *snyft* blev så kär i det tyget, men det lilla som var kvar har jag klippt ut blommorna ur och två av dessa fick bli applikationer på det gröna tyget från Jotex.


Lowe fick även två enkla bas-topar. Mönster från Sömnadsmagasinet nr 10-2009. Den rosa fållad med dekorsöm, vita med blommor och den rosa med fjärilar på vanligt vis med tvillingnål.


Ella skulle narurligtvis också ha en top, mönster från Stoff och Stil.
Tygerna till alla tre är köpta från Shop Handarbete, har fått dem i sk "lyckopaket".

Kan sammanfatta majutmaningen med orden roligt och peppande! Det har varit roligt att hitta så många andra bloggar som man kanske inte hade snubblat över annars och roligt också att så många har hittat hit till mig =) Jag har hunnit med mera än vad jag trodde jag skulle göra, så den har för mig fungerat lite som en "spark därbak" att få saker och ting gjorda.
Med en sjukskiven man hemma så har jag en "skral" månad framför mig igen, så jag kommer nog att fortsätta ha en liten "juniutmaning" för mig själv *ler* Men först ska jag som sagt till stan på torsdag och ett litet besök på Tyglagret ska bli av, där ska det handlas diverse band. Och så Kupan förstås (har ni en aaaning om vad svårt det har varit att hålla sig borta från tygsektionen där en hel månad!!!???) *asg* Och så ska det iväg en liten beställning hos Bibbis textil (tråd, nålar, band o strlk-etiketter)och även en till SoS (mönster+band). Här ska dekoreras med band!!! SEN ska jag ha min lilla inköps-paus igen...

Regnet vräker ner idag, antagligen för att jag tänkt ta ett krafttag i trädgården eller nåt sånt. Vi har blivit lovade regn i dagarna tre, så det får vänta. Blir mera sy-tid istället. Och imorgon ska det storbakas bröd. Men nu ska här hoppas i regnställ och gummistövlar och dra ut en sväng med hundarna och riktigt inupa alla härliga dofter som är ute i naturen så här den sista dagen i maj 2010.
I morse när jag släppte ut hundarna slog en doft av syren emot mig, aaaahhh.







3 kommentarer:

Mojebarn sa...

Vilka härliga klänningar. Jag älskar dem :-).
Klänningar - det är somamr det.

KRUMELEJ sa...

Hej och tack för kommentaren på min blogg. Vad kul att hitta hit och vilka fina saker du syr. Ha en bra helg!

Anonym sa...

Vilka fantastiskt fina klänningar/tunikor!! Helt i min smak. Fin blogg!