fredag 5 november 2010

Kind of retro hängselbralla







Den här veckan har symaskinen mest stått och grinat illa åt mig. Har haft så mycket annat som har fått gått före; möten, förkylning, brödbak och trädgårdspyssel. Men under några småstunder med grus i ögonen av trötthet så blev det ett par hängselbyxor till lill-tjejen. Fast egentligen ett och ett halvt par. Tog ett mönster från Stoff och Stil i strlk 92 som jag upptäckte när det typ var fållning av benen kvar att de var alldeles för små, urk!! Benen var för korta men värst av allt; hängseltamparna saknade minst 10 cm för att räcka min skrutta...så vad göra? Förlänga tampar med infodringar snyggt..!? Tips mottages tacksamt!
Så det blev att börja om från början. Förlängde hängslarna ordentligt och även benen förstås. Breddade benen en liten aning också eftersom de första paret var snarare 90-tals-retro i modellen, not my cup of tea direkt... Eftersom dessa blev gjorda i en tynre manchester än första paret så fodrade jag även benen i samma tyg som infodringarna och nu är de så långa att det krävs att man viker upp dem, men hellre det så det kan användas ett bra tag framöver.
Brun smalspårig manchester från Stoff och Stil. Fodret är ett påslakan från Kupan. Knappar från 70-talsgömmorna.
Ska försöka göra något åt symaskinens grimaser åt mig i helgen och ge den lite uppmärksamhet.
Ha en trevlig Allahelgona-helg!


4 kommentarer:

FlygFulaFluga sa...

Dem blev jättebra! Väldigt fint med fodret som syns på slagen, det blir lite mer "liv" i kläderna då - fint tycker jag!
Har nog tyvärr inga bra tips på hur du ska kunna rädda det första paret byxor - kanske roligare att göra något annat;)

/Lena

Jenny sa...

Å vad fina de blev! Tråkigt men den lilla första versionen. Man får mäta helt enkelt *tråkigt*.

Helena sa...

Jättefina hängslebyxor! Fint med infodringen!

Syserine sa...

Vad fina. Och arbetade med alla detaljerna! Tråkigt när mönstren är tokiga.