fredag 4 november 2011

Höstig Gynther-blus

Så fick då Lillasyster oväntat utökning i sin garderob. Största storleken i Bornetoj du selv kan sy (Gynher) har nu båda flickorna blivit för stora för. Men vi är alla så förtjusta i dem plaggen så jag tänkte att jag får väl försöka förstora det helt enkelt. Allt väl så långt, bara att storasyster har en rejäl liten mage! Det i kombination med att tygbiten var lååångsmal, så jag lyckades inte få den riktigt så lång som jag hade önskat. Samtidigt är jag så himla envis och har jag bestämt mig för en Gynthersblus av just det tyget, så ska det bli en Gynthersblus, punkt! Och det blev det om än till Lillasyster som blev jättelycklig :)
Estetiskt tycker jag egentligen att ärmarna blir snyggare raka, men det är inte så praktiskt med de där lite fladdrigare ärmarna när man ska måla och äta och allt annat som ju 3-åringar gör. Så det fick bli resår.

Men en del saker går det troll i! När allt var klart upptäcker jag ett bitte-bitte-litet hål! På baksidan. Det var alltså inte läge att försöka gömma det med en ficka eller så. Men en liten dekorsöm funkade också. Jaja, jag tog i lite, pyttehålet gömmer sig under en av "plupparna". Och jag gjorde en på framsidan också bara för att! E tyckte det såg ut som "maxar" (maskar alltså) så det passade väl ganska bra då i bladverket.
Tyget är en återbrukad gardinkappa, snedslå från Bibbis och en loppis-knapp.
Hoppas ni får en härlig fredag!Posted by Picasa

2 kommentarer:

Heimlaga sa...

Härligt tyg! Du får väl sy på en volang och göra den till en klänning när den blir för kort i midjan...

Jenny sa...

Väldigt vacker! Du har vunnit ett mönster av mig :-)